هیت ریکاوری چیست؟ بازیابی حرارت در چیلر و اهمیت آن

هیت ریکاوری چیست؟ بازیابی حرارت در چیلر و اهمیت آن

هیت ریکاوری 

برای محیط های ساختمانی، صنعتی و غیره از لوازم گرمایی ای در فصول سرد سال استفاده می شود که توانایی این را دارند به خوبی آن محیط را پوشش داده و به تعادل دما برسانند. در واقع مهم بیش از اندازه گرم شدن نیست بلکه مهم کیفیت و یکدستی دما است.

معمولا از آن جایی که چیلرها به عنوان یک گرماساز مناسب در میان بیشتر اقشار پذیرفته شده اند آنها را به کار می گیرند و با افزودن یک هیت ریکاوری در مدار آنها موجب می شوند تا عملکرد این لوازم دمایی بهبود پیدا کند.

زمانی که هیت ریکاوری در مدار این چرخه های دمایی قرار می گیرد موجب می شود تا اتلاف انرژی به حداقل ترین صورت ممکن خود برسد. تلف نشدن انرژی کمک می نماید تا محیط های داخلی در فصول سرد دچار اختلالات دمایی نشوند و افراد حاضر در آنجا را رنج ندهند.

در واقع هیت ریکاوری کمک شایسته ای می نماید تا دستگاه هایی مثل چیلر با بهترین کیفیت ممکن خود به افرادی که آنها را تهیه نموده اند خدمات ارائه دهند. این خدمات در نهایت موجب می شود تا افراد استفاده کننده رضایت بالایی از آن داشته باشند.

 

هیت ریکاوری چیست؟

هیت بازیابی دستگاهی می باشد که برای جلوگیری از اتلاف انرژی و بالا بردن کیفیت هوا در محیط های پروژه ای مختلف به کار گرفته می شود. وجود این دستگاه کمک می کند تا هزینه ها در حد بسیار قابل قبولی کاهش پیدا کند.

در فصول گرم سال هوا به شدت داغ و در فصول سرد سال هوا به شدت ممکن است سرد باشد، در واقع هیت بازیابی کمک می کند تا مقداری از هوای محیط های داخلی خروج پیدا کند و این امر به تعادل بیشتر دما کمک خواهد کرد.

دلایل اهمیت بازیابی حرارت در چیلر

دلایل اهمیت بازیابی حرارت در چیلر:

برای این که حرارت را در چیلر بازیابی نمایند معمولا از هیت ریکاوری استفاده می نمایند. بازیابی کردن حرارت در این دستگاه ها دلایلی دارد که موجب می شود تا اکثر مهندسان پروژه های بزرگ از این آیتم بهره ببرند تا بر میزان کیفیت دماهای محیطی بیفزایند.

در حقیقت بودن دستگاهی مثل هیت ریکاوری تا آنجا اهمیت دارد که اگر در مدار نباشد کیفیت دمایی که در محیط جریان خواهد داشت بدون حضور او در چرخه دچار نوسان خواهد بود. در ادامه برای این  که بیشتر با این هیت آشنایی پیدا کنید دلایل اهمیتش را نام برده و مختصر شرح می دهیم.

کاهش مصرف انرژی:

بهینه شدن مصرف انرژی در چرخه هایی مثل دستگاه های چیلر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و این امر در حقیقت ممکن نمی شود مگر این که در مدار یک هیت ریکاوری تعبیه شود. این هیت کمک می نماید تا مصرف انرژی بسیار چشمگیر کاهش پیدا کند و قطعا در دراز مدت از نظر هزینه به نفع شخص استفاده کننده خواهد بود.

صرفه جویی در هزینه های انرژی:

همواره هزینه های مربوط به مصرف انرژی یکی از دغدغه های افراد و سازمان ها با توجه به گرانی بیش از حد آنها در سال های اخیر می باشد. معمولا در چرخه هایی مثل چیلر از هیت ریکاوری بهره می برند تا این صرفه جویی انرژی اتفاق بیفتد و هزینه ها به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند که در نهایت برنده استفاده کننده از این تکنولوژی خواهد بود.

هزینه های تعمیر کاهش می یابد:

با استفاده کردن از هیت ریکاوری در مدار چیلر میزان هزینه های نگهداری نیز مدیریت می شود. در واقع این هیت کمک می کند تا به دستگاه های اصلی مدار چیلر بر اثر استفاده طولانی مدت فشار زیادی وارد نشود و این امر کمک می کند تا خرابی ها کاهش بیابد. کاهش پیدا کردن خرابی در نهایت کاهش پیدا کردن هزینه را در پی خواهد داشت که از نظر اقتصادی به نفع مصرف کننده می باشد.

کاربرد هیت ریکاوری

بهبود کیفیت گرما:

دستگاه هایی مثل چیلر در حالت عادی بدون هیت ریکاوری دما ایجاد می کنند ولی کیفیت دما نوسان دارد و ممکن است در هر گوشه فضا با هم تفاوت داشته باشد. معمولا زمانی که این هیت به مدار اضافه می شود دما را تقویت می کند و موجب می شود تا هوا به شکل مطبوع تر و مناسب تر در اختیار افراد حاضر در آنجا قرار بگیرد.

متعادل کردن گرمای زیاد سیستم:

دستگاه هایی مثل چیلر بدون هیت ریکاوری معمولا دمای زیادی را ممکن است از طریق کانال ها به فضاهای داخلی ارسال نمایند. هیت با در مدار قرار گرفتن خود دما را به تعادل می رساند و اجازه نمی دهد بیش از حد وارد اماکن شود که این خود به متعادل شدن دمای آنجا کمک شایان توجهی خواهد کرد.

میزان آلایندگی کاهش می یابد:

با توجه به این که حضور هیت ریکاوری در مدار باعث کاهش مصرف انرژی چیلرها می شود در نهایت میزان مصرف انرژی هایی مثل برق و فسیلی را کاهش می دهد و این به نفع افرادی است که از این هیت در مدار چیلر خود بهره می برند.

محافظت از سیستم:

با استفاده از هیت ریکاوری برای بازیابی دمایی چیلر سیستم به گونه ای تنظیم می شود که فشار بر روی دیگر اعضای آن به شدت کاهش می یابد و این باعث می شود تا بر میزان عمر دستگاه هایی که فعالیت می کنند افزوده گردد. حفاظت از سیستم به این دلیل اهمیت دارد که اگر دچار خرابی های بیش از حد شود چیزی جز هزینه ی زیاد بر روی دست مصرف کننده نخواهد گذاشت.

فشار از روی دیگر اجزا کاسته می شود:

کاسته شدن فشار از روی اجزای چیلر به وسیله هیت ریکاوری از این منظر اهمیت دارد که در مدارهای تکراری و بسته اجزا به صورت فرسایشی ممکن است دچار ایراداتی شوند و زمانی که به وسیله یک هیت به آنها کمک داده می شود در واقع فشار از روی دیگر بخش ها تا حد زیادی برداشته می شود.

کاهش سر و صدای دستگاه ها:

زمانی که چیلر با دیگر اجزایش به مدت طولانی و فرسایشی فعالیت می کند اگر از هیت ریکاوری در مدار خود بهره نبرد سر و صدای زیادی پیدا می کند. زمانی که هیت به کمک دیگر اجزا می آید فشار بر رویشان به شدت کاهش می یابد و همین امر موجب می شود تا صداهای آزار دهنده از خود تولید ننمایند.

راندمان کارکرد سیستم افزایش می یابد:

حضور هیت ریکاوری در چرخه کمک می کند تا به طرز قابل قبولی هزینه ها کاهش یابد و همچنین اجزا به نحو بهتری فعالیت کنند و کیفیت و راندمان افزایش یابد. افزایش راندمان در نهایت موجب خواهد شد تا سیستم با بالاترین کیفیت دمای فضاهایی را که در آنها نصب شده است تامین نماید و این به نفع مصرف کننده نهایی خواهد بود.

 مطالعه بیشتر: نکات طلایی در کنترل رطوبت در تهویه مطبوع چیست؟

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید هیت ریکاوری در بازیابی کردن میزان حرارتی که ممکن است در فصول سرد سال از بین برود اهمیت دارد و آن را مهندسان امور انرژی آن را در مدار چیلر قرار می دهند تا بدین وسیله کیفیت دمای محیط های داخلی را بیش از پیش تضمین نمایند.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت آریا تهویه با سال ها تجربه در زمینه نصب و تعمیر انواع چیلر و هیتر بازیابی، این آمادگی را دارد تا آنها را به صورت مناسب برای شما سرویس نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر تنها کافی است با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *