نکات طلایی در کنترل رطوبت در تهویه مطبوع چیست؟

نکات طلایی در کنترل رطوبت در تهویه مطبوع چیست؟

کنترل رطوبت در تهویه مطبوع

امروزه سنسور کنترل رطوبت در تهویه یکی از لوازمی که برای بسیاری از فضاهای داخلی به کار می رود. یک وظیفه بسیار مهم و خطیر آن کنترل رطوبت در تهویه هوا می باشد. کنترل رطوبت موجب می شود تا افراد و لوازمی که در فضاها هستند احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

در گذشته امکان کنترل رطوبت در تهویه هوا وجود نداشت اما به مرور زمان به فکر متخصصان رسید تا با اضافه کردن این آیتم به افراد و کالاها کمک کنند تا از میزان سلامتی بیشتر زمانی که در فضاهای بسته هستند برخوردار شوند.

استفاده از این کنترل گرها ثابت کرده است که وجودشان تا چه اندازه برای تهویه ها و فضاهای داخلی کاربرد دارد و می توانند بر روی میزان سلامت افراد و اجناسی که در این جور جاها حضور دارند اثر بگذارند و بر میزان کارای شان بیفزایند.

برای مشاهده و بررسی بهترین چیلر ها این صفحه را دنبال کنید.

چرا کنترل رطوبت در تهویه هوا اهمیت دارد؟

مطالعه بیشتر: رطوبت گیر چیست؟ معرفی کاربرد انواع رطوبت گیر

چرا کنترل رطوبت در تهویه هوا اهمیت دارد؟

زمانی که رطوبت در دستگاه هایی مثل تهویه هوا قابل تنظیم باشد این امکان به وجود می آید که فضاهای داخلی ای را که پوشش میدهند تحت تاثیر خود قرار دهند. و این اثرات موجب می شود تا بر روی افراد یا لوازمی که در آن فضاها هستند تاثیر مثبت گذاشته و بر طول عمر آنها بیفزایند.

نکاتی طلایی برای کنترل رطوبت در تهویه هوا:

بعضی از نکات طلایی درباره کنترل رطوبت وجود دارد که اگر شما خواننده عزیز و گرامی نسبت به آنها آشنایی داشته باشید بسیار بهتر پی به اهمیتش خواهید برد. در ادامه این نکات را نام برده و مختصر برای شما توضیح می دهیم.

جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها:

بودن امکان کنترل رطوبت در تهویه هوا موجب می شود در فضاهایی که تحت کنترل قرار گرفته اند امکان رشد باکتری و قارچ به میزان زیادی کاهش پیدا کند. کنترل رشد کردن این عوامل موجب می شود تا افرادی که در فضاهای داخلی هستند احتمال بیمار شدنشان کم شود که یک نکته مثبت و حیاتی محسوب می شود.

کاهش احساس بوی نامطبوع در فضاها:

همچنین کنترل رطوبت در تهویه هوا کمک می کند که بوی نامطبوع در فضاهای بسته که به مرور زمان ممکن است به وجود بیاید کاملا تحت کنترل قرار بگیرد. به وجود نیامدن این بوها موجب می شود تا افرادی که آن جاها هستند دچار آزار و اذیت نشوند و بتوانند به فعالیت های خود ادامه دهند.

حفظ زیبایی و پایداری دیوارها، سقف و کف:

به طور کل دیوار، سقف و کف هایی که به وسیله کنترل رطوبت در تهویه هوا تحت محافظت قرار می گیرند از زیبایی و استحکام بهتری برخوردار می شوند. این زیبایی کمک می کند تا افرادی که آن فضاها حضور دارند با دیدن این صحنه ها از نظر روانی ثبات بهتری داشته باشند.

جلوگیری از خرابی لوازم:

بسیاری از لوازمی که به مرور زمان دچار خرابی می شوند به این دلیل است که کنترل رطوبت در تهویه هوا به خوبی عمل نکرده و رطوبت بیش از اندازه به آنها می رسد. زمانی که رطوبت از یک حدی بیشتر باشد لوازم حساس چوبی و فلزی شروع به پوسیده شدن می کنند که اصلا اتفاق جالبی نیست.

کاهش احتمال آسیب به ماشین آلات الکترونیکی:

اگر در فضاهای داخلی و به خصوص جایی که لوازم الکترونیکی است کنترل رطوبت در تهویه هوا به خوبی عمل نکند این مدارها و دستگاه ها به مرور زمان احتمال جرقه زدن یا از کار افتادگی خواهند داشت. تهویه مناسب رطوبت در واقع کمک می کند که این اجزا سلامت خود را حفظ نمایند و به خوبی بتوانند به انجام وظایف خود بپردازند.

کاهش احتمال ابتلا به بیماری های تنفسی:

بسیاری از بیماری های تنفسی که به وجود می آید دلیلی جز این ندارد که کنترل رطوبت در تهویه هوا به خوبی عمل نمی کند و هوا اصطلاحا دچار ماندگی می شود و بستری مناسب برای رشد عواملی ایجاد کننده بیماری مثل قارچ و باکتری مهیا می گردد و این عوامل افراد حاضر در آنجا را دچار بیماری می کنند که دلیلش عمدتا رطوبت است.

افزایش راحتی و بهبود خواب:

تجربه نشان داده است وقتی که کنترل رطوبت در تهویه هوا برای فضاهای داخلی به خوبی شکل بگیرد، افرادی که از آنجا برای خوابیدن استفاده می کنند بسیار بهتر و با آرامش بهتر بدنشان آرام می گیرد و دچار مشکلاتی مثل عرق زیاد و غیره نمی گردد که همین بر روی کیفیت خواب آنها تاثیر مثبت میگذارد و به حفظ سلامتشان کمک می نماید.

کاهش مصرف سوخت در سیستم گرمایش:

یکی از اثرات مثبتی که کنترل رطوبت در تهویه هوا بر روی کل دستگاه ها می گذارد کاهش مصرف سوخت است. هر چه مصرف سوخت در سیستم های گرمایی کمتر باشد در نهایت از نظر اقتصادی به نفع مصرف کننده تمام خواهد شد و هزینه های بی خود از این جهت نخواهد پرداخت.

حفظ ماندگاری بیشتر مواد غذایی:

یکی از مزیت های کنترل رطوبت در تهویه هوا این است که جلوی رشد بسیاری از عوامل مضر را در فضاها و دستگاه هایی مثل یخچال می گیرد. کنترل شدن رطوبت موجب می شود تا مواد و اقلام خوراکی که در آن فضاها مورد نگهداری قرار می گیرند طول عمر بیشتری بیابند تا سر موقع مورد استفاده و مصرف قرار بگیرند.

کاهش تراکم گرد و غبار و تمیز نگه داشتن هوای داخلی:

تجربه ثابت کرده است که وقتی کنترل رطوبت در تهویه هوا به شکل مناسب باشد و هوا روان و مطبوع به حرکت در بیاید گرد و غبار کمتری در آن فضاها می نشیند و سطوح دچار خاک گرفتگی نمی شود و همین امر کمک می کند تا محیط داخلی بسیار تمیز تر بماند و افراد حاضر با خطر بیماری مواجه نشوند.

کاهش احتمال ورود حشرات و حیوانات کوچک به داخل ساختمان:

فضای داخلی ساختمان ها اگر با کنترل رطوبت در تهویه هوا مواجه باشند، احتمال کمتری وجود دارد که حیوانات و حشرات موذی آن جاها لانه کرده و شروع به تخم ریزی کنند. زمانی که این چنین باشد از نظر بهداشتی فضاها ارتقا پیدا خواهند کرد و حشرات تمایلی به حضور در آنجا نخواهند داشت.

افزایش عمر مفید لوازم انبار شده:

کنترل رطوبت در تهویه هوا موجب می گردد تا ابزارها و لوازمی که معمولا به مدت طولانی در انبارها دپو شده اند از میزان سلامت بیشتری برخوردار شوند. این لوازم زمانی که رطوبت در سطح مناسبی نباشد احتمال خورده شدن و پوسیدگی شان افزایش می یابد، در واقع کنترل شدن سطح رطوبت جلوی این مشکلات را می گیرد و به ماندگاری بیشترشان کمک می کند.

حفظ سطح رطوبتی مطلوب در کتابخانه ها و آرشیوها:

کنترل رطوبت در تهویه هوای فضاهایی مثل کتابخانه ها و آرشیوها که در آنجا برگه های زیادی نگهداری می شود یکی از ضروریات است. حفظ سطح رطوبت مطلوب این جور جاها موجب می شود تا احتمال پوسیده شدن اسناد و کتاب ها کاهش پیدا کند و به مدت طولانی تری بتوان آنها را مورد استفاده قرار داد و بهره برد.

 

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید کنترل رطوبت در تهویه هوا از اهمیت بالایی برخوردار است و زمانی که این امر اتفاق بیفتد مزیت های زیادی را برای فضاها و افرادی دارد که در معرض سیستم تهویه قرار می گیرند و از آن بهره می برند.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت آریا تهویه با سال ها تجربه در زمینه تولید و نصب انواع پکیج های تهویه هوا این آمادگی را دارد تا خدمات خود را در اختیار شما بینندگان عزیز قرار دهد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر تنها کافی است تا با ما تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *