اهمیت شیر هواگیری در یونیت هیتر چیست؟

اهمیت شیر هواگیری در یونیت هیتر چیست؟

اهمیت شیر هواگیری در یونیت هیتر

نگهداری کردن از سیستم های گرمایشی کار بسیار دقیقی است که اگر سر موقع انجام نشود این احتمال وجود دارد که تجهیزات دچار آسیب های جبران ناپذیر شوند و خسارت به بار آمده هزینه ای سنگین را به مصرف کننده تحمیل کند.

سوای از خسارات، درست کار نکردن این سیستم ها و تنظیم نبودن شیر هواگیری باعث می شود تا هزینه های مربوط به انرژی به طور سرسام آوری افزایش پیدا کند. پرداخت هزینه های نامعقول موجب می شود تا مصرف کننده با استفاده از آنها به رضایت نرسد.

اگر شرکت ها و کسانی که از این سیستم ها استفاده می کنند نسبت به تنظیم سر وقت آنها اقدامات لازم را صورت دهند این سیستم ها بسیار دقیق به انجام وظایف خود می پردازند و به طور مثال تنظیم نبودن یک شیر هواگیری باعث اتلاف انرژی و مشکلات دیگر نمی شود.

همیشه در زمان استفاده از سیستم هایی که به انرژی ها دسترسی دارند برای این که بدانند آیا صرفه اقتصادی دارند راندمان انرژی را مد نظر قرار می دهند و از این جاست که می شود پی برد تنظیم بودن شیر هواگیری و دیگر اجزا چه اهمیت ویژه ای دارند.

امروزه سیستم های گرمایشی جزو لاینفک ادارات، کارخانه ها و محیط های مسکونی شده اند و دانستن نکته های مهم می تواند کمک کند که افراد بدانند که با این لوازم و تجهیزات مربوط به آنها چگونه باید رفتار کنند تا بهترین میزان کارکرد را از آنها به دست بیاورند.

تنظیم مناسب شیر هواگیری و تجهیزاتی از این دست نیاز به آشنایی های مقدماتی دارد که اگر کسی نکات مربوط را بداند خودش می تواند اقدام به تنظیم آنها بکند و تجهیزات گرمایی را در وضعیت نرمال خود برای انجام فعالیت قرار دهد.

در مقدمه هر چه که لازم بود تا در مورد شیرهای هواگیری بدانید گفته شد تا ذهنتان برای ادامه مقاله که در این زمینه است بیشتر از قبل آماده شود. در ادامه به بحث اصلی خواهیم پرداخت تا شما خواننده عزیز و گرامی با آن آشنایی بیشتری پیدا کنید.

 مطالعه بیشتر: در ساختار هیتر، دریچه ورود هوای تازه چه وظیفه ای دارد؟

شیر هواگیری چیست؟

شیر هواگیری چیست؟

این شیر قطعه ای بسیار مهم در سیستم های گرمایشی تاسیساتی است که وظیفه کنترل و خارج کردن هوایی که در داخل لوله ها و پکیج ها و پره ها می ماند را دارد. در تمامی سیستم های گرمایی به مرور زمان تغییرات دما و فشار و واکنش های شیمیایی که پیش می آید در داخل لوله ها و تجهیزات ایجاد هوا می کند. شیر هواگیری در واقع به خارج شده این هوا کمک می کند تا تجهیزات عملکرد بهتری داشته باشند.

دلایل اهمیت شیر هواگیری در یونیت هیتر:

هواگیری کردن یکی از کارهای مهمی است که برای بهتر کار کردن تجهیزات تاسیساتی و گرمایشی هر چند وقت یک بار ضرورت دارد. اگر به موقع تجهیزات و لوله ها هواگیری شوند کارکرد آنها بهبود پیدا می کند و خیلی بهتر گرما را در اختیار هیتر قرار می دهند.

بهینه کردن مصرف انرژی:

یکی از چیزهایی که در تجهیزات تاسیساتی بسیار اهمیت دارد بهینه بودن مصرف انرژی شان است. اگر تجهیزات گرمایی بعد از مدت زمانی کارکرد توسط شیر هواگیری سرویس نشوند و هوای اضافه از داخل تجهیزات خارج نشود مصرف انرژی بالا می رود.

مصرف انرژی بیشتر یعنی این که مصرف کننده باید پول بیشتری را برای استفاده خود بپردازد. در صورتی که اگر به موقع تجهیزات را سرویس کرده بود این هزینه اضافی به او تحمیل نمی شد و نیاز نبود تا خسارات ناشی از تنظیم نبودن تجهیزات را به دوش بکشد.

افزایش طول عمر تجهیزات مربوط به یونیت هیتر:

تمامی تجهیزات گرمایشی طول مصرف مفید دارند در صورتی که به موقع سرویس شوند این مدت زمان حتی می تواند افزایش پیدا کند. سرویس به وسیله شیر هواگیری می تواند هوای اضافه را از چرخه خارج کند که اتفاق خوبی است و به نفع تجهیزات تمام می شود.

تجربه نشان داده است تجهیزاتی که به موقع سرویس های لازم شامل حالشان نشود به مرور زمان طول عمر مفیدشان کاهش پیدا می کند و خیلی زودتر از حد معمول از رده خارج می شوند و مصرف کننده مجبور می شود تجهیزات جدید جایگزین کند که هزینه زیادی را به او تحمیل خواهد کرد.

جلوگیری از ورود هوا از بیرون:

یکی از وظایف بسیار مهم شیر هواگیری این است که اجازه ندهد هوای بیرون وارد لوله ها و تجهیزات شود تا کارکردشان دچار اختلال نگردد. هوایی که از بیرون وارد تجهیزات می شود می تواند خسارات زیادی را به مصرف کننده وارد کند.

در واقع این تجهیزات طوری طراحی شده اند که با وجود جریان آب گرم بهترین عملکرد را از خود ارائه دهند. در صورتی که هوا وارد چرخه شود اجازه نمی دهد گردش آب در سیکل گرمایی به خوبی شکل بگیرد و گرما به خوبی به اماکن منتقل نمی شود.

موجب کشف سوراخ های ایجاد شده می شود:

یکی از خوبی هایی که شیر هواگیری دارد این است که اگر به موقع مورد استفاده قرار بگیرد نشتی های آبی که به مرور زمان در چرخه ایجاد شده کشف می شود و با رفع شدنش عملکرد سیستم گرمایی بسیار بهتر از گذشته می شود.

این سیستم ها به آب احتیاج مبرم دارند و اگر آب در چرخه کم شود سیکل به خوبی شکل نمی گیرد و یا این که کیفیت دمایی که منتقل می شود نخواهد توانست هیترها را به خوبی تغذیه کند که این مورد ایراد بزرگی به حساب می آید که ادامه پیدا کردنش می تواند خسارت بسیار زیادی به تجهیزات وارد کند.

جلوگیری از تولید هیدروژن سولفید:

تجهیزات گرمایی که به وسیله شیر هواگیری مورد توجه قرار نگیرند به مرور زمان هوای داخل لوله ها با هیدروژن سولفید ترکیب می شود که همین امر موجب خورده شدن تجهیزات که فلزی هستند می شود که اصلا خبر خوبی برای مصرف کننده نیست.

اگر تجهیزات خورده شود یعنی این که زودتر از میزان عمر مفیدشان دچار خرابی شده اند و باید آنها را تعویض کرد تا شرایط نرمال شود که این کار معمولا هزینه زیادی را به مصرف کنندگان تحمیل می کند و باید زودتر از موعد مقرر اقدام به تغییر در بخش تجهیزات کنند.

دلایل اهمیت شیر هواگیری در یونیت هیتر:

تنظیم کردن میزان حجم آب داخل سیکل:

همانطور که قبلا گفتیم این تجهیزات بر اساس آب به فعالیت خود ادامه می دهند و اگر با شیر هواگیری حجم هوایی که به آنجا وارد شده است خارج نشود حجم آب داخل سیکل کم می آید، کم بودن آب موجب می شود تا هیتر به خوبی گرم نشود.

در واقع این آب داخل لوله ها است که گرما را منتقل می کند و زمانی که هوا وارد چرخه شود موجب افت دمای آب می شود و این بر روی هیترها اثر می گذارد و دمای مناسب وارد فضاها نمی شود و افرادی که آنجا حضور دارند به رضایت کامل به خاطر استفاده از این تجهیزات نمی رسند.

کمک به توضیع یک دست گرما در هیترها:

اگر تجهیزات گرمایشی با شیر هواگیری مرتبا و سر زمان بندی های مناسب توسط افراد کاربلد سرویس نشوند گرما به هیتر هایی که به این تجهیزات متصل هستند به خوبی منتقل نمی شود که همین امر باعث می شود نوسان دما وجود داشته باشد.

نوسان دما در تجهیزات این چنینی یعنی این که هیترهایی که متصل هستند هر کدام دمای متفاوتی دارند. یک هیتر سرد تر و دیگری گرم تر است که همین بر روی دمای هوای محیط بیرونی اثر می گذارد. یک محیط گرم تر و یک محیط سردتر است که اصلا اتفاق خوبی نیست.

کمک به کارکرد بهتر و دقیق تر هیترها:

یکی از وظایف مهم شیر هواگیری کمک به کارکرد بهتر تجهیزاتی مثل هیتر است. این تجهیزات زمانی می توانند به بهترین عملکرد خود برسند که توسط این شیر مورد تنظیم قرار بگیرند و لوله ها از هوایی که بودنش مضر است تهی شوند.

زمانی که هوا پای خود را به این چرخه باز کند سیکل را با مشکلاتی مثل عدم منتقل شدن مناسب دما مواجه می سازد. وقتی دما به خوبی به پره های هیتر منتقل نشود قطعا نمی تواند فضاهای بیرونی را تحت تاثیر دمای خود قرار دهد که بسیار اتفاق بدی به حساب می آید.

کمک به کاهش سر و صدای تجهیزات مربوط به هیتر:

تجهیزات گرمایشی تاسیساتی به مرور زمان اگر هوا وارد سیکل و چرخه شان شود صدای بیشتری تولید می کنند که می تواند موجب آزار و اذیت افرادی شود که در نزدیکی این تجهیزات قرار دارند و مجبور هستند که زندگی کنند.

معمولا با تنظیم شیر هواگیری توسط متخصص هوای مازاد خارج می شود که همین امر باعث کم شدن سر و صدای این تجهیزات می شود. معمولا اگر تجهیزات از یک حدی صدای بیشتری تولید کنند تحمل کردنشان ممکن نیست و برای همین باید تنظیم شوند.

 

در انتها

همان طور که در مقاله بالا خواندید و دانستید تنظیم کردن تجهیزات گرمایشی به وسیله شیر هواگیری موجب می شود تا میزان کارکرد و راندمان آنها افزایش پیدا کند. تنظیمات این چنینی نیاز به اندکی دانش و آگاهی دارد که امروزه با توجه به بودن اینترنت این اطلاعات برای همگان دور از دسترس نیست.

در آخر لازم به یاد آوری است که شرکت آریا تهویه با سال ها تجربه در زمینه تنظیم و تعمیر تجهیزات گرمایشی و سرمایشی این آمادگی را دارد تا خدماتش را در اختیار شما مشتریان عزیز قرار دهد. برای به دست آوردن اطلاعات جامع در زمینه قیمت و کیفیت با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *