اکسپنشن ولو یک سرباز ارزشمند در چیلر تراکمی

اکسپنشن ولو یک سرباز ارزشمند در چیلر تراکمی

یکی از قسمت های بسیار مهم در سیستم های سرمایشی دستگاه اکسپنشن ولو یا همان شیر انبساط کنترل کننده است. این قطعه وظیفه اش عبور دادن جریان مبرد از در سیستم تبرید می باشد که با کنترل مناسب تغییر حالت از مایع به حالت گاز را ممکن می سازد.

چیلر ها و لوازم سرما ساز نیاز دارند که وضعیت شان به شدت کنترل شود تا بتوانند بهترین عملکرد را از خود بروز دهند. اکسپنشن ولو که یک شیر کنترلی است را کارخانه ها بر روی این دستگاه ها تعبیه می کنند تا کنترل میزان سرمایش آنها در اختیار مصرف کننده باشد.

اگر وضعیت سرمایش در دستگاه هایی مثل چیلر توسط اکسپنشن ولو به خوبی کنترل نشود میزان عمر مفید آنها به شدت کاهش پیدا می کند و در زمانی که ضرورت هم ندارد سیکل برودت را در درون خود مدام تکرار می کنند.

اکسپنشن ولو یک سرباز ارزشمند در چیلر تراکمی

تکرار شدن سیکل در واقع میزان استفاده از دستگاه را افزایش می دهد و میزان هزینه انرژی مصرف کننده را به شدت بالا می برد به نحوی که احتمال این هست دستگاه موجب ایرادات ناگهانی شود و در ساعاتی که ضروری است فعال باشد از کار بیفتد.

اگر اکسپنشن ولو بین کندانسور و اواپراتور قرار نداشته باشد مقدار ورودی مبرد به داخل کندانسور قابل کنترل نیست و همین سبب افت فشار می گردد که به خودی خود می تواند باعث از کار افتادن سیکل گردد که ایراد بزرگی به حساب می آید.

در واقع این اختلاف فشار بین کندانسور و اواپراتور است که باعث برقرار سیکل می شود. اگر این اختلاف سطح وجود نداشته باشد مایعات و سیالات جابجا نخواهند شد و سیکل نمی تواند خود را مدام تکرار کند و چیلر نخواهد توانست به وظایفش عمل کند.

در بالا سعی کردیم مقدمه ای را بگوییم تا ذهن شما خواننده عزیز و گرامی آمادگی لازم برای ورود مطالب بعدی را پیدا کند. در ادامه دلیل ارزشمند بودن اکسپنشن ولو به عنوان یک سرباز را قطعا برای شما توضیح خواهیم داد تا آگاهی لازم را پیدا کنید.

اکسپنشن ولو چیست؟

مطالعه بیشتر: فرآیند ترموفرمینگ چیست؟ بررسی کاربردها و روش های ترموفینگ

اکسپنشن ولو چیست؟

نوعی شیر کنترل است که توسط کارخانه های سازنده بر روی دستگاه های سرمایشی تعبیه می گردد که اجازه کنترل آن دستگاه را به مصرف کننده می دهد. معمولا این شیر بین ورودی کندانسور و اواپراتور نصب می گردد. این شیر این امکان را می دهد که مصرف کننده با باز کردن یا چرخاندن آن حجم فشار در مبرد را به شدت بالا ببرد و سیستم را با شدت به گردش دربیاورد یا جریان را آهسته کند.

اگر این شیر به درستی بر روی مبرد طراحی شود می تواند کمک کند که سرمایش چیلر به میزان بسیار قابل قبولی افزایش پیدا کند. همچنین طراحی ناجور و اشتباه آن بر روی دستگاه به مرور زمان آسیب های جبران ناپذیری را به دستگاه ها وارد خواهد کرد.

نحوه کارکرد اکسپنشن ولو:

همانطور که میدانید سیستم های مبرد از چهار دستگاه اصلی به نام های کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و اکسپنشن ولو یا همان شیر انبساط تشکیل گردیده است. عملکرد صحیح هر کدام از این قطعات موجب می شود تا چیلر بهترین عملکرد را داشته باشد و سیکل سرما را به خوبی تکرار کند.

برای شروع سیکل مبرد ابتدا خود را وارد کمپرسور و سپس کندانسور می نماید. هنگام ورود به کندانسور مبرد به شکل سیال است و به کمک کندانسور به شکل مایع در می آید. مایع سپس وارد اواپراتور شده و با جذب گرما تبخیر می گردد و از نو به شکل گاز در می آید.

بعد از این اتفاقات ضرورت دارد که از نو تبخیر شود تا دمای اواپراتور کاهش پیدا کند. اکسپنشن ولو یا شیر انبساط کمک می کند که فشار قبل از ورود به اواپراتور کاهش یابد. در واقع این شیر وظیفه اش این است که باعث کاهش فشار مبرد شده و هم حجم فشار مبرد ورودی به اواپراتور را کنترل کند.

انواع اکسپنشن ولو:

این دستگاه که وظیفه اش کنترل فشار مبرد می باشد انواع و اقسام گوناگونی دارد که همین موجب میشود تا مصرف کننده بنا بر نیازش آن را تهیه نموده و به کار بگیرد تا بتواند چیلر را به خوبی هر چه تمام تر مدیریت و کنترل کند.

مدل لوله مویین:

ساده ترین و در دسترس ترین مدل اکسپنشن ولو برای سیستم های سرمایشی و خنک کننده است که به وسیله آن مبرد را به خوبی هر چه تمام تر کنترل می کنند. این لوله ها جنسشان از مس بوده که به شکل مارپیچ ساخته می شوند.

این لوله ها معمولا دارای طول زیادی می باشند که همین موجب اصطکاک شدید می گردد و با مقاومت در برابر جریان مبرد فشار آن کاهش می یابد. معمولا طول این لوله ها بین یک و نیم تا شش متر متغیر است و قطر بسیار کمی دارند.

نکته دیگری که باید بدانید این است که لوله لونین به شکل شیر نیست و به هیچ وجه نمی توان آن را باز یا بسته نمود. این لوله ها قیمت مناسب و ارزانی دارند و به همین دلیل در سیستم های سرمایشی ساده ای مثل کولر گازی و یخچال فریزر به کار گرفته می شوند.

مدل ترموستاتیکی:

این مدل اکسپنشن ولو جزو پراستفاده ترین شیرهای انبساط به حساب می آید و نسبت به مدل لوله مویین پیچیدگی بیشتری دارد. این مدل با نام حرارتی هم خوانده می شود که مجموعا از دو قسمت شامل یک حباب حرارتی و بدنه اصلی شیر تشکیل می گردد که به وسیله یک لوله نازک به هم متصل هستند. معمولا مقداری مبرد در درون حباب حرارتی وجود دارد و بند اصلی شیر از دیافراگم و فنر تنظیم و سوزن تشکیل شده است تا قابلیت چرخاندن داشته باشد.

معمولا زمانی که دمای گاز هنگام خارج شدن از اواپراتور افزایش پیدا می کند مبردی که داخل حباب حرارتی اکسپنشن ولو قرار دارد به حالت بخار تغییر حالت می دهد و شیر را باز می کند. وقتی دمای گاز در درون اواپراتور کم گردد مبرد داخل حباب حرارتی به حالت مایع در می آید و شیر بسته می گردد. ضمنا به این نکته توجه کنید که این شیر فقط دمای خروجی اواپراتور را تنظیم می نماید.

مدل الکترونیکی:

در این مدل از اکسپنشن ولو به جای حباب حرارتی از ترمیستور استفاده شده است که جزو ادوات الکتریکی به حساب می آید و میزان دقت بسیار بالایی دارد. این دستگاه به شیر برقی متصل است و هنگام تغییر دمای خروجی در اواپراتورها به این دستگاه سیگنال ارسال می نماید.

ضرورت دارد شما خواننده عزیز بدانید که کنترل شیرهای برقی بر عهده وسیله ای به نام استپر موتور است و چرخش و دور لازم باعث باز یا بسته شدن شیر می گردد. این دستگاه از نمونه ترموستاتیکی بهای بیشتری در بازار دارد. البته باید بدانید که سرعت و دقت بالای این دستگاه کمک می کند تا مصرف انرژی بسیار بهینه باشد و قطعا ارزش پرداختن بهای بیشتر را دارد.

مدل اتوماتیک:

به مدل اتوماتیک اکسپنشن ولو شیر انبساط ثابت نیز گفته می شود، این دستگاه بر روی میزان مبرد ورودی به اواپراتور تاثیر مستقیم میگذارد و با تنظیم کردنش موجب ثابت نگه داشته شدن این نوع از شیر از طریق فشار اواپراتور بر روی باقی اجزا می شود که کمک می کند تا حالتش تثبیت شود.

آن چیزی که مشخص است این شیر انبساط برای یک فشار ثابت تنظیم شده است که کمک می کند تا دما در سطح پایینی حفظ شود و بهتر این است که قبل از نصب شیر مبرد یک شیر برقی دیگر نیز نصب کنید تا با کمک ترموستات موجب مسدود شدن مسیر مبرد شود.

البته ثابت بودن فشار در این جور دستگاه ها و کم شدنشان کمک می کند تا میزان راندمان کمپرسور کاهش پیدا کند که اتفاق جالبی نیست. در این حالت کمپرسور توانایی تخلیه اواپراتور و کاهش مناسب دما در سریع ترین زمان ممکن را ندارد که اتفاق خوبی محسوب نمی شود.

وظایف اکسپنشن ولو چیست؟

وظایف اکسپنشن ولو:

این دستگاه ارزشمند بودنش به علت وظایفی است که بر عهده دارد. در واقع برآوردن این وظایف موجب شده است تا از اهمیت دوچندانی برخوردار باشد و مورد توجه قرار بگیرد.

کنترل مقدار مبرد ورودی به داخل اواپراتور:

تا جایی که امکان دارد باید میزان سطح مایع مبردی که در درون لوله ها جریان دارد به صورت مایع وارد کندانسور نشود. اگر ظرفیت انتقال در اواپراتور بالاتر برود این وظیفه اکسپنشن ولو است که مقدار بیشتری از ماده سرمازا را وارد اواپراتور کند و حتی احتمال اتفاق افتادن معکوسش نیز هست. در واقع این شیر انبساط است که میزان ماده ورودی را کاهش می دهد و موجب برقراری سیکل می گردد و اجازه نمی دهد مایع مبرد وارد کمپرسور شود.

حفظ اختلاف فشار بین کندانسور و اواپراتور:

یکی از وظایف بسیار مهم اکسپنشن ولو حفظ اختلاف سطح بین دو تا دیگر از قطعات مهم چیلر است. در واقع این اختلاف سطح باعث می شود تا سیالات و مایعات به خوبی به گردش خود ادامه داده و باعث برقراری سیکل شوند. اگر اختلاف فشار ایجاد نشود گردش میعانات و مایعات صورت نمی گیرد که موجب ناقص ماندن سیکل و بر هم خوردن رسیدن سرما به خروجی چیلر می شود.

 

در انتها

همان طور که در مقاله بالا خواندید و دانستید اکسپنشن ولو با انجام دادن صحیح وظایفش کمک می کند تا فشار از روی اواپراتور برداشته شود و با انتقال این فشار به کمپرسور جریان سرمایشی مناسب برای چیلر تولید می شود تا بتواند به خوبی وظایفی که بر دوشش است را انجام دهد.

در آخر لازم به یاد آوری است که شرکت آریا تهویه با سال ها تجربه در زمینه تعمیر انواع چیلر این آمادگی را دارد تا خدمات خود را به شما عزیزان ارائه کند. برای به دست آوردن اطلاعات کافی حتما با شماره های ما تماس بگیرید.