بررسی انواع الکتروموتورها در فن کویل به همراه وظایف آنها

بررسی انواع الکتروموتورها در فن کویل به همراه وظایف آنها

بررسی انواع الکتروموتورها در فن کویل به همراه وظایف آنها

الکتروموتور مهمترین قسمت یک فن کویل است. در واقع این قطعه است که با گرفتن انرژی الکترونیکی به خود موجب چرخش فن می شود تا بتواند سرمایش و گرمایش را به فضاهایی که در آن نصب شده است منتقل نماید.

تجربه نشان داده است هر چه موتور به کار رفته در درون فن کویل با کیفیت تر باشد فن بسیار بهتر به فعالیت خود ادامه خواهد داد. یک قطعه قوی در واقع باعث می شود میزان باد بیشتری را در مدت زمان کمتری بتواند به فضاها برای تعادل دما وارد کند.

به طور کل تهیه کردن یک الکتروموتور مناسب برای فن در حوزه اختیار مشتری نیست ولی اگر در زمان خرید از برند معتبر و شرکت های معتبر استفاده کند احتمال این که بر سرش کلاه برود کمتر است. شرکت های معتبر هیچ گاه قطعه بی کیفیت بر روی اجناس خود استفاده نمی کنند.

این شرکت ها به مرور زمان به دست آورده اند که اگر الکتروموتور قوی و مناسب بر روی فن کویل خود نصب نکنند دستگاه هایشان نخواهند توانست انتظارات مورد نظر مشتریان را برآورده کنند که همین موجب نارضایتی مشتری می شود که به هیچ وجه خبر خوبی نیست.

در واقع این موتورهایی که بر روی فن کویل ها سوار می شوند تعیین می کنند که تا چه میزان قدرت پرتاب باد به فضاهای بیرون داشته باشند. این الکتروها با پرتاب باد موجب می شوند فضاهای بیرونی به تعادل دمایی از نظر سرمایش یا گرمایش برسند.

در مقدمه سعی شد ذهنیت شما برای ادامه این مقاله هر چند کوتاه آماده شود تا به خوبی بتوانید نکات بعدی را درک کنید. در ادامه به معرفی الکتروموتورها در فن کویل ها پرداخته و تا جایی که در حوصله مقاله بگنجد نسبت به شرح آنها اهتمام خواهیم داشت.

انواع الکتروموتور در فن کویل

 برای خرید فن کویل با کیفیت عالی و عملکردی بی نظیر اینجا کلیک کنید.

الکتروموتور چیست؟

نوعی موتور است که هوا را در داخل فن کویل به جریان در می آورد و از طریق دریچه یا دیریچه ها به فضای بیرون منتقل می کند تا سرمایش یا گرمایش مورد نظر در دسترس افراد حاضر در آن فضا قرار بگیرد و بتوانند کارهای خود را در نهایت تمرکز به سرانجام برسانند.

این موتورها انواع و اقسام مختلفی دارند که هر کدام از آنها را بنا بر نیاز داخل فن کویل ها به کار می گیرند. معمولا هر چه فن بزرگ تر باشد نیاز به الکتروموتور قوی تر دارد تا بتواند از پس انجام وظیفه اش که جابجایی جریان هوا است بربیاید.

انواع الکتروموتور در فن کویل:

این قطعه یکی از قطعات مهم و اساسی کویل ها است که هر چه کیفیتش بهتر باشد قطعا بهتر خواهند توانست در انتقال سرمایش یا گرمایش موفق عمل کنند. در ادامه آنها را نام برده و مختصر جهت آشنایی تان معرفی می نماییم.

الکتروموتور ایتالیایی:

این مدل الکتروموتور یکی از قدیمی ترین و پرطرفدارترین موتور فن کویل می باشد که توسط شرکت های طراح به کار گرفته می شود. این مدل از سال 1350 شمسی وارد ایران شد و بر روی فن کویل های یک شرکت ایرانی نصب شد و بازده خوبی داشت.

این محصول دارای چهار سایز متفاوت تک شفت کوتاه، تک شفت بلند، دو شفت کوتاه و دو شفت بلند است. تنوع این محصول سبب شده تا در لوازم متفاوت با سایز مختلف قابلیت استفاده داشته باشد که همین موجب می شود استفاده زیادی پیدا کند.

این مدل از الکتروموتور دارای سیم پیچ راه اندازی ای می باشد که احتیاج به هیچ گونه خازنی ندارد. نوع سیستم مکانیکی آن از جنس بوش برنجی و گرافیتی هستند که عملیات روغن کاری را به صورت مداوم انجام می دهد. این ابزار روغن را از اطراف نمدهایی که به او متصل است دریافت می کنند.

به گفته مهندسان متخصص و تعمیرکاران جنس نمدهای این الکتروموتور به قدری کیفیت دارد که تا سالیان زیاد استفاده کننده نیاز پیدا نمی کند آن را روغن کاری کند. قدرت های آن 20 و 25 کیلو وات می باشد و با دور 1250 تا 1280 در دقیقه توانایی چرخش دارد.

موتور این الکتروموتور تولید ایتالیا می باشد که دارای بدنه ای به قطر 110 میلیمتر می باشد و طول شفت آن 220 میلیمتر و مدل 400 آن در حدود 140 میلیمتر طول دارد که به سبب همین طول مناسب از پس انجام وظایف محوله به خوبی بر می آید.

این موتور دارای پنج نوع با قدرت ها و سایزهای متفاوت است که در صنایع مختلف به کار گرفته می شود:

اولین مدل آن به شفت کوتاه معروف است که معمولا بیشتر بر روی فن کویل های سار اول نصب می شود و به سمت چپ گردش می کند. این نوع شفت دارای طولی به اندازه 170 میلیمتر و قطر 127 میلیمتر می باشد. پروانه ای که بر روی این مدل نصب می شود 170 در 140 میلیمتر قطر دارد.

دومین نوع آن معروف به شفت بلند می باشد که مناسب برای فن کویل های سرما آفرین کریر و سابق زاگرس است. این مدل شفت به سمت راست میچرخد طولی به اندازه 170 میلیمتر و قطر 127 میلیمتر است. این پروانه برای محفظه هایی به سایز 120 تا 145 میلیمتر مناسب است.

سومین نوع آن معروف به دبل شفت کوتاه است. این شفت مناسب برای 400 و 300 سار می باشد و مناسب برای نصب بر روی بیشتر فن کویل هایی که در بازار ایران موجود است می باشد. طول شفت این موتور 140 میلیمتر می باشد که مناسب برای محفظه های متوسط است.

چهارمین نوع آن معروف به فن کویل دبل شفت پایه کوتاه سرما ساز می باشد. این فن کویل از موتورهای 400 دور استفاده می کند که دور مناسبی برای محفظه های متوسط است. طول هر شفت آن 170 میلیمتر می باشد تا سرعت مناسبی داشته باشد.

پنجمین نوع آن معروف به دبل شفت بلند می باشد که مناسب برای تمامی کویل های سایز 600 و بالاتر می باشد که با دور موتور زیادی قادر به چرخش هستند. این موتور فن کویلی به طول 220 میلیمتر می باشد که از نظر سرعت بسیار کارایی بالایی دارد.

در آخر لازم به گفتن است که فن الکتروموتور المو در سه دور 900 و 1000 و 1280 دور می باشد که سه دور کاملا متفاوت با قدرت متفاوت دارند. از نظر سرعت گردش پروانه تمامی این سایزها یکسان است که از نظر قدرت بسیار تفاوت دارند.

مطالعه بیشتر: وظیفه جعبه پلنیوم در چرخه ماموریت فن کویل چیست؟

الکتروموتور تایلندی:

این الکتروموتور یکی از پر مشتری ترین وارداتی است که در ده های اخیر به بازار ایران راه پیدا کرده است. با توجه به نظر متخصصان امر و تعمیرکاران مجرب این موتور فن یکی از بهترین ها از نظر کارکرد در بازار ایران می باشد.

شاید تنها مشکلی که این مدل با آن مواجه است این باشد که از نظر سایز جوابگوی تمامی جعبه هایی که در ایران وجود دارد نیست و همین موضوع موجب محدودیتش شده است. این موتور دارای سیم پیچ بسیار قدرتمندی می باشد و طول شفت آن مانند موتورهای ایتالیایی بسیار مناسب است.

دارای یک جعبه محافظ بسیار خوب و باکیفیت است و همانند کویل فن ایتالیایی المو سرهم بندی شدنش بسیار استاندارد است. اندازه قطر بدنه برای نصب بر روی پایه ها 110 میلیمتر می باشد تا بتواند بهترین بازدهی را به استفاده کننده ارائه بدهد.

الکتروژن:

این الکتروموتور یکی از موفق ترین تولیدات داخلی می باشد که به علت تحریم ها توانسته جایگاه مناسبی برای خود در بازار ایران پیدا کند. این موتور امروزه مورد استفاده بسیاری از شرکت های مختلف داخلی قرار گرفته و میزان رضایت بالایی را مشتریان از آن دارند.

این موتور هم در طراحی اش از الگوهای ایتالیایی استفاده شده است. برای طراحی این موتور از بوش و بلبرینگ همزمان استفاده شده تا کارایی اش به میزان بسیار بیشتری افزایش پیدا کند. یکی از محاسن خوب این نوع موتور سرعت بالای آن می باشد که برای انتقال گرما یا سرما بسیار عالی است.

این موتور دارای هفت دور متفاوت است که قابل تنظیم می باشد از 580 دور تا 110 دور در دقیقه می توان از آن بنا بر نیاز بهره برد. . موتور این کویل دارای کارکردی بسیار کم سر و صدا است و دارای خازن می باشد که در این امر کمک خوبی به آن می کند.

یکی از مواردی که باعث شده در بازار این موتور بسیار محبوب تولید کنندگان و صنایع باشد قابل تهیه بودن قطعاتش می باشد. به علت این که تولید داخل است به راحتی قطعاتش پیدا می شود و در زمان خرابی مشکلاتش به راحتی حل می شود.

تمامی لوازم این موتور در بازار ایران قابل تهیه است که همین نکته باعث شده صنایع برای استفاده از آن هیچ گونه شکی به خود راه ندهند و از آن در تولیدات خود بیشترین میزان استفاده را بنمایند و بدین طریق اطمینان داشته باشند که از پس سرویس تولیدات خود به خوبی بر می آیند.

 

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و خواندید الکتروموتور انواعی دارد و این قطعه کمک می کند تا فن کویل ها در درون محفظه های خود به چرخش دربیایند و جریان سرمایش یا گرمایش را به فضاهایی که در آن تعبیه شده اند منتقل نمایند تا باعث راحتی و رضایت افراد شود.

در آخر لازم به یادآوری است که شرکت آریا تهویه با سال ها تجربه در زمینه سرویس و مونتاژ الکتروموتورها این آمادگی را دارد تا خدماتش را به مشتریانش ارائه نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.