بررسی وظایف بویلر در یونیت هیترها

بررسی وظایف بویلر در یونیت هیترها

یکی از دستگاه هایی که در فصول سرد سال بسیار موارد استفاده پیدا می کند هیترها هستند. این لوازم به صورت برقی، گازی و غیره موجودند و سال هاست که انسان ها از آنها برای گرم کردن خانه های خود در فصول سرد سال بهره می برند.

هیترها مانند تمامی لوازم دیگر دارای بخش هایی هستند که آنها را در انجام وظایف محول شده یاری می نمایند. یکی از این بخش ها بویلر نام دارد که آن را دیگ بخار هم می خوانند. این قطعه در واقع انرژی گرمایی لازم را برای هیترها تولید می نماید به همین خاطر بسیار اهمیت دارد.

تجربه نشان داده است که در زمان خرید این لوازم هر چقدر مصرف کننده هزینه بیشتری کند لوازم و دستگاه های به روزتر و مدرن تری را می تواند تهیه نماید. دستگاه های جدید معمولا مشکلات نمونه های قبلی را ندارند و بسیار بهتر کارها را پیش می برند.

معمولا هیترها زمانی می توانند به خوبی گرمای مورد نیاز را در اختیار مصرف کنندگان خود قرار دهند که بویلرها و دیگر قسمت هایی که به آنها متصل هستند بتوانند بهترین عملکرد را از خود نشان دهند و در خدمت بقیه اتصالات موجود باشند.

بویلرها وظایفی دارند که اگر از پس انجام دادنشان به خوبی برنیایند سیکل ایجاد گرما برای گرم شدن هیترها به طور کل بر هم می خورد و انرژی گرمایی که آنها نیاز دارند بهشان ارسال نمی شود که همین سبب می شود مصرف کننده به رضایت نرسد.

در لوازمی که به صورت تاسیساتی هستند کارها به صورت گروهی و هماهنگ می باشد و بویلرها در واقع  با کمک بقیه اعضایی که مشارکت دارند قادر خواهند بود تا سیکل را به طور مداوم با کیفیت تمام تکرار کنند تا فضاهایی که مجهز به هیتر است گرم شود.

در مقدمه بالا سعی کردیم مواردی که کمک می کند تا ذهنتان برای ادامه مقاله آماده شود را مختصر اشاره کنیم. در ادامه موارد مهم را معرفی کرده و در نهایت به شرح وظایف بخشی که موضوع اصلی مقاله است خواهیم پرداخت تا با آنها آشنا شوید.

مطالعه بیشتر: اهمیت شیر هواگیری در یونیت هیتر چیست؟

هیتر چیست؟

نوعی وسیله است که به کمک بویلر و دیگر اعضای تاسیساتی انرژی گرمایی لازم را از طریق برق یا لوله های آب گرم در اختیار فضاهایی که در آن نصب شده است قرار می دهد. البته هیتر انواعی دارد ولی از آن جایی که فرصتش در این مقاله نیست به آن پرداخته نخواهد شد.

بویلر چیست؟

از نظر مفهوم به عمل جوشاندن اشاره دارد. این کلمه با کار بویلینگ که به مفهوم رساندن یک سیال به بالاترین نقطه دمای خود است قرابت دارد. در صنایع عموما یک مخزن در بسته وجود دارد که عمل جوشاندن را یا گرم کردن سیالات را بر عهده دارد که منظور همان بویلر است.

انواع بویلر:

این دستگاه انواع و اقسامی دارد و آن را می توان به شیوه های گوناگونی دسته بندی کرد در زیر برای این که بشود انواعش را نشان داد به سه دسته تقسیم می کنیم و مختصر توضیحاتی می دهیم.

معرفی انواع بویلر

لوله ای:

این نوع بویلر بسیار کوچک طراحی شده است که به وسیله لوله هایی به یک دیگر وصل شده و در فشارهای بسیار بالا به کار گرفته می شود. سیکل چرخش در این نوع کاملا به شکل آبی است که بخار از آن جدا گشته و قسمت درام بخار که در قسمت سرد قرار دارد می گذرد.

بخشی که در قسمت بالایی آن قرار دارد از طریق ناودان هایی به نام درام آب می گذرد و به قسمت های پایینی که تحت هدایت هستند متصل می گردد. سیکل چرخش در این سیستم بسیار سریع اتفاق می افتد و دلیلش هم عمدتا به خاطر بخار داغی است که تولید می شود.

معمولا در قسمت بالایی این دستگاه حباب های بخار تشکیل می شود و باعث مکش آب به درون لوله میگردد و آب پس از رسیدن به درام و تولید بخار از نو چرخه را تکرار می کند تا بخار جدا شود و از آن خارج گردد.

پوسته ای:

در نوع قدیم بویلرها بخشی از پوسته در قسمت زیرین قرار دارد که به طور ساده در معرض گرمای شعله یا حرارت گازها قرار می گیرد تا احتراق مورد نظر شکل بگیرد. امروزه این دستگاه ها را به صورت نوین تری می سازند تا وظایف خود را به نحو بهتری انجام دهند.

نوع دیگر آن کوره در داخل یک پوسته قرار می گیرد که لوله هایش حامل گازهای حاصل از احتراق هستند که از میان آب می گذرند. از آن جایی که قطر لوله ها بر انجام وظایف لوله های حامل گاز موثر است در اکثر مواقع سازندگان آنها را با تعداد بیشتر لوله با قطر کم طراحی می کنند.

قطاعی:

این مدل از بویلر برای تولید کردن آب جوش با فشار پایین جهت سیستم های تاسیساتی مرکزی کاربرد دارد. این نمونه بنا بر اقتضای حال می تواند تغییرات را به خوبی بپذیرد. تعداد قطاع هایی که در آنها به کار می رود با توجه به ظرفیتی که مد نظر است می تواند به راحتی مشعل این دیگر بخار را روشن ساخته و آب را از طریق حفره های واقع در دیواره قطاع به سمت هیتر راهی کند.

 

وظایف بویلر در یونیت هیتر:

این دستگاه ها در مجموعه یونیت هیتر قرار دارند و با انجام دادن وظایف خود کمک می کنند که این دستگاه ها دمای مورد نیاز را برای گرم کردن فضاهایی که در آنها تعبیه شده اند به دست بیاورند و در اختیار افرادی که در فضا مشغول به فعالیت هستند قرار بدهند.

وظایف بویلر در یونیت هیتر

جوش آوردن سیالات:

مهم ترین و اصلی ترین وظیفه بویلرها جوش آوردن سیالاتی است که از طریق لوله ها به داخل آنها سرازیر می شوند. این دستگاه ها که به عنوان جوشاننده نیز خوانده می شوند در ابعاد تاسیساتی و صنعتی قابل تهیه می باشند.

این دیگ های بخار سیالات را خنک تحویل می گیرند و با انجام فرآیندهایی که درون خود بر روی آنها انجام می دهند موجب می شوند تا سیال به نقطه جوش برسد و آماده برای منتقل شدن به مقصد نهایی که هیتر است بشود تا مورد بهره برداری قرار بگیرد.

انتقال سیال داغ به هیتر:

از بیرون به درون بویلرها لوله هایی وارد می شود که این لوله ها حاوی سیال هستند. در ادامه در درون دیگ بخار وقتی به نقطه جوش رسیدند از طریق لوله های خروجی که در قسمت دیگر دستگاه تعبیه شده است به سمت هیتر راهی می شوند.

هیترها با دریافت سیالات به جوش رسیده از طریق لوله ها و با تنظیم کردن آنها از طریق شیر انبساط آنها را با درجه ای که مد نظر مصرف کننده است از طریق پره های فلزی به فضای داخل اتاق ها و ادارات جهت راحتی افراد منتقل می کنند.

افزایش میزان فشار سیالات برای استفاده در سیکل گرمایی:

یکی دیگر از وظایف مهم بویلرها افزایش دادن میزان فشار سیالاتی است که در درون لوله ها قرار دارند. با بالا رفتن فشار سیالات آنها می توانند خود را به سمت هیتر منتقل نمایند. منتقل شدن به هیتر موجب می شود تا دمای مد نظر به محیط منتقل شود.

عملکرد و بازدهی بالا با ارسال دما به فواصل دور:

بسیاری از مواقع فاصله هیتر با تولید کننده گرما زیاد است و اگر دستگاه توانایی و قدرت لازم برای تولید و ارسال دمای مورد نظر به هیتر را نداشته باشد هیتر نمی تواند از پس انجام وظیفه اش که گرم کردن محیط است بربیاید. بویلرها در واقع با تولید مناسب دما کمک می کنند که این هماهنگی به وجود بیاید و دما با کیفیت مناسب به مقصد ارسال شود.

کاهش صداهای حاصل از فعالیت دستگاه:

معمولا تاسیسات را در بخش های پایینی ساختمان ها یعنی در زیرزمین ها احداث می کنند تا صدای حاصل از آنها باعث از بین رفتن آرامش نشود. بویلرها یک وظیفه مهمی که دارند این است که صداهای تولید شده را کاهش بدهند. در واقع طراحی این دستگاه ها به گونه ای است که صدای بیش از اندازه ای تولید نکنند که موجب آزار و اذیت شود که نکته مثبتی به حساب می آید.

سرعت بالا در تامین دمای مد نظر مکان ها:

یکی از وظایف مهم بویلرها تامین دمای مکان ها با سرعت بالا است. در واقع اگر دمای مد نظر هیترها تولید نشود و به سرعت انتقال پیدا نکند در بین راه دما می تواند دچار افت شود که این اصلا خبر خوبی به حساب نمی آید. اگر دمای با سرعت منتقل شود امکان افت آن بسیار کم است و همین باعث می شود تا با کیفیت مناسب به مقصد برسد و به خوبی فضاها را گرم کند.

 

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید هیترها تنها زمانی قادر خواهند بود که انرژی گرمایی لازم را در اختیار فضاهایی که در آن تعبیه شده اند قرار دهند که بویلرها و دیگر قسمت ها به صورت هماهنگ وظایف محول شده را به خوبی انجام دهند و به سرانجام برسانند.

در آخر لازم به یاد آوری است که شرکت آریا تهویه با سال ها تجربه در زمینه نصب و سرویس انواع هیتر این آمادگی را دارد تا خدماتش را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. برای به دست آوردن اطلاعات کافی در ساعت های اداری با شماره های واحد پشتیبانی ما تماس حاصل فرمایید.