راهنمای کامل تنظیم دمای اتاق به وسیله دمپر برقی

راهنمای کامل تنظیم دمای اتاق به وسیله دمپر برقی

به وسیله دمپر برقی دمای اتاق خود را به راحتی تنظیم کنید!

همیشه برای ایجاد کردن هوا و به جریان درآوردنش راه هایی وجود دارد. افراد با توجه به بودجه ای که دارند به سراغ شیوه مد نظر خود می روند. ولی تجربه نشان داده که شیوه هرچه جدیدتر باشد در بهینه سازی مصرف انرژی بهتر عمل می کند.

دمپر برقی یکی از لوازمی است که برای تولید هوا به کار گرفته می شود. البته لازم به ذکر است که این دستگاه جدید نیست ولی در نسل های جدیدی که از آن تولید شده است ایراد نسل های قبلی اصلاح شده و به عبارتی اتوماتیک تر به انجام فعالیت های خود می پردازند.

یکی از مهم ترین دستگاه هایی است که برای تولید هوا در سیستم های تهویه مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع لوازمی هستند که با  هزینه ای کاملا مناسب به وسیله برق جریان هوا را به گردش در می آوردن و در اختیار سیستم هایی که به آن نیاز دارند قرار می دهند.

در کانال های تهویه هوا به صورت یک دست جریان دارد و اگر به همان صورت به تمامی جاهایی که که کانال هست هوا وارد شود ممکن است مطلوب افراد استفاده کننده نباشد. از همین رو در مسیر جریان هوای کانال دمپر برقی جاسازی می کنند تا جریان هوای ورودی به مکان ها قابل کنترل باشد.

به خصوص در فصل هایی مثل بهار یا پاییز افراد ذائقه متفاوتی را دارند. ممکن است یکی سردش باشد و دیگری احساس گرما کند، نمی شود یک هوای یک دست را از طریق کانال ها در اختیار تمامی واحدها قرار داد و انتظار داشت همه به رضایت برسند.

معمولا همان دمبر برقی که در مسیر قرار می دهند افراد استفاده کننده را قادر می سازد تا به خوبی هوای اتاق یا واحدی که در آن سکونت دارند را تنظیم نمایند و بدین صورت احساس آسایش داشته باشند و به خاطر استفاده از تهویه به رضایت برسند.

برای مشاهده و بررسی داکت اسپیلیت های اریا تهویه اینجا کلیک کنید.

دمپر برقی چیست؟

دمپر برقی چیست؟

دمپر برقی وسیله ای است که وظیفه بستن و یا تنظیم دریچه های هوای داخل کانال تهویه را بر عهده دارد. از آن می توان برای تنظیم مناسب هوای اتاق ها و مکان هایی که کانال تهویه به آنجا کشیده شده است بهره برد. این دمبرها به دو صورت دستی و اتوماتیک قابل تهیه هستند تا به کمک افراد برای تنظیم میزان هوای اتاق بیایند.

انواع دمپر برقی:

دمپر برقی به دو نوع دستی یا اتومات تقسیم می شود که در ادامه این دو نوع را مختصر شرح می دهیم تا آنها را بهتر بشناسید.

دمپر خودکار:

دمپر برقی خودکار به نام ریموت دار هم شناخته می شود. این نوع دمبر به علت بی سیم بودنش به وسیله ریموت از دور توسط مصرف کنندگان قابل کنترل است. معمولا با دکمه هایی که بر روی خود دارد می شود از فاصله دور دست به تنظیم دریچه های ورودی هوا زد. تنظیم شدن از راه دور باعث می شود تا دیگر نیاز نباشد مصرف کننده برای تنظیم به سراغ دریچه ها برود و دستی آنها را میزان کند.

دمبر دستی:

نوعی دیگری از دمبر است که به صورت کاملا دستی قابل تنظیم است. این نوع دمبر بر روی دریچه نصب می شود و مصرف کننده باید برای تنظیم کردنش با دست آن را به هر میزانی که دوست دارد تنظیم کند تا هوای مطلوب او وارد اتاق شود.

وظایف دمپر برقی:

دمپر برقی بر روی جریان هوای گرم و سرد در ورودی و خروجی های کانال ها قرار می گیرند تا با انجام وظایف خود کمک کنند تا دمای اتاق ها به نحو بهتری تنظیم شود و افراد حاضر در آن مکان ها احساس راحتی کنند.

برای این که دمپر برقی بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد حتما باید توسط متخصص ها به شیوه کاملا مناسب نصب شود. همچنین این وسیله ها به مرور زمان نیاز به سرویس دارند تا بتوانند بهترین عملکرد را از خود برای مصرف کنندگان ارائه بدهند.

کنترل میزان جریان هوا در ساختمان:

مهم ترین وظیفه ای که یک دمپر برقی بر عهده دارد کنترل کردن میزان جریان هوایی است که می خواهد از طریق دریچه های تهویه وارد ساختمان ها شود. جریان هوای گرم و سرد در داخل کانال ها کاملا یک دست است و ممکن است مطلوب همه افراد نباشد.

در وقتهایی از سال که هوا اصطلاحا دو پهلو است بعضی افراد احساس سردی می کنند و بعضی دیگر حس گرما دارند و اگر دمپرها در مسیر دریچه ورود نباشند گرما و سرما به صورت یک دست وارد تمامی واحدها می شود که بعید به نظر می رسد بتواند موجب رضایت همه افراد شود.

تنظیم جریان هوا در ساختمان:

در کانال های تهویه سرعت باد یک دست است و زمانی که به دریچه ها می رسند اگر دریچه تنظیم نباشد با همان سرعت وارد فضاها می شوند که به هیچ عنوان برای همه افراد مناسب نیست. به همین دلیل معمولا در مسیر برای کنترل کردن جریان هوا دمپر برقی قرار می دهند.

دمبر با باز گذاشتن دریچه به میزان مد نظر استفاده کننده فقط میزان هوایی را که مطلوب اوست اجازه می دهد تا وارد فضای اتاق شود که همین باعث می شود تا اتاق بیش از اندازه سرد یا گرم نشود که همین کمک می کند رضایت افراد به دست بیاید.

مطالعه بیشتر: راهنمای انتخاب کولر گازی یا اسپیلت + بررسی تفاوت ها

قطع کردن یا مسدود کردن جریان هوای گرم یا سرد به محیط های خالی:

اگر دمپر برقی در مسیر کانال ها بر روی دریچه ها نباشد جریان هوا وارد اتاق های خالی می شود که اصلا نمی تواند کار قابل قبولی باشد. وارد شدن جریان سرد و گرم به این اتاق ها فقط باعث می شود که فشار بر روی تجهیزات تهویه زیاد شود.

معمولا با استفاده از یک دمبر جلوی وارد شدن هوای سرد و گرم به این فضاها را می گیرند تا فشار بی خود و مازاد به تجهیزات تهویه وارد نشود که همین امر باعث می شود در هزینه ای مربوط به انرژی به شدت صرفه جویی شود.

ممانعت از ورود موجودات زنده به کانال تهویه:

کانال های تهویه همیشه در معرض وارد شدن موجوداتی مثل سوسک و موش هستند که این اصلا نمی تواند برای استفاده کننده مطلوب باشد. در واقع این کانال ها اجازه می دهند تا این موجودات راحت به تمام خانه دسترسی پیدا کنند و آلودگی به وجود بیاورند.

معمولا زمانی که تهویه غیر فعال است با دمبر برقی دریچه ها را از دور یا دستی مسدود می کنند تا این موجودات نتوانند به همه جا دسترسی پیدا کنند و باعث خسارت زدن به استفاده کنندگانی شوند که برای آرامش و آسایش در فصل های سرد و گرم سال دست به نصب این لوازم زده اند.

راهنمای کامل تنظیم دمای اتاق به وسیله دمپر برقی

تنظیم جهت باد:

یکی دیگر از وظایفی که دمپر برقی بر عهده دارد تنظیم جهت باد دریچه ها است. این لوازم با وصل شدن به دریچه ها این امکان را پیدا می کنند که به صورت دستی یا اتوماتیک آنها را به حرکت در بیاورد و موجب تنظیم میزان باد شوند.

تنظیم کردن میزان باد به حد مطلوب باعث می شود تا استفاده کنندگان باد را در همان جهتی که نشسته اند یا حضور دارند دریافت کنند که بسیار مطلوب است. با وزیدن باد به همان جهت که استفاده کننده حضور دارد دیگر نیاز نمی شود تا برای گرم یا سرد شدن خود را به جلوی دریچه تهویه منتقل کند.

تنظیم دمای اتاق:

تنظیم هوای اتاق در تهویه مطبوع که به صورت کانال کشی بود در گذشته باعث دقدقه ذهن نصب کنندگان بود تا این که دمبر برقی توسط متخصصان ساخته شد. این دمبرها با تنظیم دریچه ها باعث می شوند سرمایش یا گرمایش به میزانی که لازم است وارد اتاق شوند.

به اندازه وارد شدن سرما یا گرما به مکان ها موجب می شود تا دمای آنجا به صورتی که مصرف کننده انتظار دارد تنظیم شود. تنظیم مناسب دمای اتاق در واقع کمک می کند تا افرادی که آنجا حضور دارند احساس آرامش و آسایش بیشتری داشته باشند.

جلوگیری از اتلاف انرژِی:

همیشه صرفه جویی انرژی یکی از مسائلی است که مصرف کنندگان سیستم های تهویه به آن بسیار اهمیت می دهند. نصب کردن دمپر برقی و کنترل دریچه ها در واقع به نوعی جلوگیری از اتلاف انرژی است که بسیار گران تهیه می شود.

دمپرها با تنظیم کردن دریچه ها اجازه نمی دهند که سرمایش و گرمایشی که در کانال ها جریان دارد بیش از اندازه وارد اماکن شود که همین باعث می شود تا فشار کمتری به تجهیزات تاسیساتی بیاید که در یک قسمت دیگر مشغول به فعالیت هستند و انرژی زیادی مصرف می کنند.

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید دمبر برقی به وسیله دست یا ریموت توسط افرادی که سیستم تهویه استفاده می کنند قابل کنترل است. هوایی که در کانال ها جریان دارد یا یک دست گرم یا یک دست سرد است و برای همه افراد مناسب نیست و هر کس با ورود به اندازه آنها به اتاق خود سبب می شود رضایتش به دست بیاید.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت آریا تهویه با سال ها تجربه در مورد نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع این آمادگی را دارد تا خدمات خود را با قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار دهد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *