رطوبت گیر چیست؟ معرفی کاربرد انواع رطوبت گیر

رطوبت گیر چیست؟ معرفی کاربرد انواع رطوبت گیر

رطوبت گیر

امروزه به واسطه پیشرفت صنایع دستگاه های زیادی برای راحتی آدم ها طراحی شده است که هر کدام از اینها کارایی های خود را دارد. این دستگاه ها کمک می کنند تا استفاده از مکان های سرپوشیده بسیار بهتر از قبل شده و افراد احساس راحتی بیشتری بکنند.

یکی از این دستگاه ها رطوبت گیر است که معمولا برای جاهایی مثل استخر، زیر زمین یا انبارهای تاسیساتی مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه کمک می کند تا میزان رطوبت موجود در هوا تعدیل شده و از یک حدی فراتر نرود تا موجب اذیت و آزار نشود.

رطوبت گیر بنا بر نوع استفاده در جاهای مختلف انواع و اقسامی دارد که با توجه به آنها مورد بهره برداری مناسب قرار می گیرد. متنوع بودن این دستگاه کمک کرده است تا هر کس بنا بر نیاز خود دست به تهیه آن زده و کارش را پیش ببرد.

مناسب تهیه کردن این دستگاه از این نظر اهمیت دارد که اگر به طور مثال رطوبت گیری که مناسب برای یک مکان کوچک است را در یک فضای بزرگ به کار بگیرند قطعا توانایی انجام وظیفه اش به صورت مناسب را نخواهد داشت.

بسیار مهم است که نوع دستگاهی که تهیه می شود با حجم و مساحت محیطی که قرار است در آن به کار گرفته شود تناسب داشته باشد. در بیشتر مواردی که رطوبت گیر عملکرد مناسبی از خود ارائه نمی دهد به خاطر توجه نکردن افراد در زمان تهیه کردن به همین نکته است.

برای مشاهده و بررسی بهترین چیلر ها این صفحه را دنبال کنید.

رطوبت گیر چیست؟

دستگاهی است که نقطه حرارت کویل های آن در وضعیت خاصی قرار دارد که می تواند به این ترتیب عمل سرد کردن هوا یا تعدیل رطوبت را به صورت درست انجام دهد. وظیفه اصلی آن در حقیقت این است که رطوبت بالای هوا که ناشی از تبخیر مایعات می باشد را به خوبی جذب نماید.

جذب کردن مناسب موجب می شود تا هوا در وضعیت نرمال قرار بگیرد و تجهیزاتی که در انبار یا جای دیگر نگهداری می شوند افزایش طول عمر را تجربه نمایند. وجود چنین سیستمی از این منظر اهمیت دارد که بر روی کیفیت تنفس افراد هم حتی اثر مثبت می گذارد.

دستگاه رطوبت گیر برای این که بتواند به خوبی به انجام وظایفش بپردازد از یک سیکل تبرید تراکمی تبعیت می کند. وجود این دستگاه موجب می شود تا مکان هایی مثل استخر که سر پوشیده هستند با حضور جمعیت زیاد افزایش حرارت را تجربه ننموده و افراد حاضر دچار مشکل تنفسی نشوند.

معرفی کاربرد انواع رطوبت گیر

معرفی کاربرد انواع رطوبت گیر:

رطوبت گیر هم به عنوان دستگاه موجود است و هم به عنوان لوازمی جامد که اگر در فضاها قرار داده شوند خواهند توانست میزان نم هوا را به خود جذب کنند و موجب تعدیل و سبکی هوا برای تنفس افرادی که آنجا حضور دارند شوند.

مدل الکترونیکی:

نوعی رطوبت گیر ‌می باشد که یک دستگاه الکترونیکی است که برای اندازه‌ گرفتن رطوبت محیط های بسته استفاده می‌ شود. این دستگاه شامل یک سنسور که رطوبت را از محیط استخراج می‌ کند است که نتایج را بر روی یک صفحه نمایش الکترونیکی به نمایش می گذارد. این دستگاه به طور کلی در صنایع مختلف، مانند سازه ها، صنعت خودرو سازی، صنایع محصولات غذایی، بیمارستان ها، محیط های ایزوله و آزمایشگاهی، کارخانه جات و غیره مورد استفاده وسیع قرار می‌ گیرد.

برای استفاده از این دستگاه تنها کافی می باشد که آن را در محیط مورد نظر قرار داد و دکمه‌ ای را برای شروع اندازه‌ گیری فشار داد تا نتیجه بر روی یک صفحه نمایش قابل مشاهده شود. برخی از نمونه های این دستگاه‌ ها دارای قابلیت ذخیره نتایج در حافظه داخلی خود هستند که می‌ توان نتایج را در آن ذخیره کرد و در آینده مورد باز بینی بهتر قرار داد.

مدل مکانیکی:

نوعی دستگاه رطوبت ‌گیر است که به صورت مکانیکی قابل استفاده در منازل، ادارات، انبار و سایر محیط‌ های دارای رطوبت خیلی زیاد است که برای جلوگیری از مشکلات مربوط به رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه با استفاده از تکنولوژی حرکتی مکانیکی آب را از محیط به داخل خود مکش و جذب می نماید.

هدف استفاده از این دستگاه کاهش رطوبت هوا در فضاهای بسته و جلوگیری از آسیب خوردن لوازم موجود در محیط ها به شکل دائمی می باشد. با حفظ حرکت سالم هوا در فضاهای بسته و کنترل رطوبت و به‌ روز رسانی هوا، مشکلات مربوط به رطوبت و تولید قارچ و پوسیدگی را به‌ طور قابل توجهی با این دستگاه می توان کاهش داد.

مدل حرارتی:

نوعی دستگاه رطوبت‌ گیر است که یک دستگاه الکترونیکی بوده و طراحی شده تا رطوبت هوا را با استفاده از حرارت قابل اندازه‌ گیری نماید. این دستگاه اغلب به عنوان یک سنسور رطوبت هوا به کار می ‌رود و بسیار تاثیر گذار است.

دستگاه رطوبت ‌گیر حرارتی با استفاده از یک عنصر حرارتی دمایی و یک عنصر خنثی تشکیل گشته است. وقتی هوا با عنصر دمایی به آن برخورد کند حرارت از آن به هوا منتقل می ‌گردد. با توجه به رطوبت هوا، انتقال حرارت میان عنصر دمایی و هوا کاهش یا افزایش می‌ یابد. برای اندازه‌ گیری این تغییر دما، دستگاه جاذب نم حرارتی به یک سیستم الکترونیکی متصل می شود که برای اندازه گرفتن میزان تغییر دما از عنصر دمایی بهره می‌ برد.

نوع سیلیکاژل:

این دستگاه یک جاذب رطوبت گیر قوی است که از سیلیکا (شن) ساخته می شود. این ماده از نظر ظاهر داخلی شبیه به یک کریستال و در ظاهر خارجی شبیه به یک پاکت کاغذی می باشد. این جاذب، برای جذب رطوبت در محیط ‌هایی مانند کارخانه‌ های تولید، انبارها، کامیون‌ ها، کابین‌ های هواپیما و حتی جعبه‌ های دارویی و بسته ‌بندی غذا استفاده می ‌شود.

زمانی که سیلیکاژل با رطوبت تماس برقرار کند، این ماده آب را به سرعت جذب خود می‌ کند و درون خود ذخیره می نماید. این جاذب به دلیل خنثی بودن و عدم تولید بو، از جاذب‌ های رطوبت مناسب محسوب می گردد.

مزیت اصلی سیلیکاژل در مقایسه با سایر رطوبت‌گیرها، این است که در طول زمان می‌تواند تا 40٪ وزن خود را به عنوان رطوبت برای ذخیره اختصاص بدهد. همچنین، به دلیل خنثی بودن، این جاذب، از تاثیرات جانبی بر روی محصولاتی که ممکن است با آنها در تماس باشد جلوگیری می نماید.

رطوبت گیر نوع سیلیکاژل

مطالعه بیشتر: اهمیت تهویه مطبوع در محیط زندگی و کار

نوع زئولیت:

رطوبت ‌گیر زئولیت یک ماده جامد است که به طور خاص برای جذب رطوبت و گازها استفاده می ‌شود. زئولیت یک نوع کانی سیلیکاتی است که تشکیل شده از فلزاتی همچون آلومینیوم، سدیم، پتاسیم، مس و دیگر فلزات می باشد.

جاذب رطوبت زئولیت با جذب رطوبت آن را از هوا جدا می‌ کند و به خود جذب می نماید. به عبارت دیگر، زئولیت قابلیت جذب رطوبت از هوا را دارا بوده و می‌ تواند به عنوان یک جاذب رطوبت، تراز رطوبت را در یک محیط به خوبی حفظ نماید.

رطوبت‌ گیر زئولیت برای کاربردهای مختلفی مانند حفظ رطوبت در بسته ‌بندی مواد غذایی، فضای خشک کردن و دیگر صنایعی که نیاز به کاهش رطوبت دارند هم استفاده می گردد. همچنین این جاذب رطوبت‌ برای کاهش رطوبت در اتاق‌ های سرد و حمام‌ ها نیز مورد استفاده دارد.

 

در انتها

همان طور که در مقاله بالا خواندید و دانستید دستگاه رطوبت گیر انواعی دارد که با توجه به حجم و اندازه فضایی که قرار است در آن به کار گرفته شود توسط افراد تهیه می گردد. توجه کردن به قدرت دستگاه قطعا کمک خواهد کرد تا کاربردی تر باشد و به انجام وظیفه بپردازد.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت آریا تهویه با سال ها تجربه در زمینه نصب و فروش انواع رطوبت گیرها آمادگی دارد تا خدماتش را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. برای کسب اطلاعات کافی تنها با شماره های ما تماس بگیرید تا همکارانمان به خوبی راهنمایی تان کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *