فرآیند ترموفرمینگ چیست؟ بررسی کاربردها و روش های ترموفرمینگ

فرآیند ترموفرمینگ چیست؟ بررسی کاربردها و روش های ترموفرمینگ

فرآیند ترموفرمینگ

امروزه برای تولید بسیاری از محصولات از شیوه هایی مختلف در صنایع و کارخانه ها بهره برده می شود که یکی از این شیوه ها فرآیند ترموفینگ است. این شیوه کمک می کند تا بر میزان تولید اقلام و ابزار پلاستیکی با کیفیت افزوده گردد.

همچنین برای این که فرآیند ترموفینگ را بسیار بهتر بتوانید درک نمایید در ادامه تمام نکاتی که به این امر می تواند کمک کند را نام برده و مختصر شرح می دهیم. در واقع دانستن کاربردها و روش های این روش کمک می کند تا در این موارد بهتر آگاهی پیدا کنید.

 

فرآیند ترموفرمینگ چیست؟

عنوان فرمینگ به معنا شکل دهی می باشد و ترمو به معنای حرارت است. در چنین فرآیندی ابتدا ورق های پلاستیک از پیش آماده را وارد کوره می کنند تا ذوب گردد. سپس با استفاده از فشار و خلاء زیاد قالب گیری انجام می ‌شود و امکان شکل گیری ماده اولیه فراهم می گردد.

سپس بعد از خروج قطعات از قالب، ضایعات آن از هم جدا می گردد تا محصول نهایی تهیه شود. ضایعات حاصل از این فرآیند کم است و می‌ توان دوباره آن را بازیافت نمود و مورد استفاده قرار داد. در واقع فرآیند ترموفرمینگ از روش‌ های با کیفیتی است که در آن دقت زیادی برای تولید محصولات می شود. این شیوه به حالت‌ هایی گوناگون انجام می‌ گردد که شما می‌ توانید با توجه به نوع محصول تولیدی از یکی از آن روش‌ ها استفاده نمایید.

برای مشاهده و بررسی بهترین چیلر تراکمی این صفحه را دنبال کنید.

بررسی کاربردها و روش های ترموفرمینگ

بررسی کاربردها و روش های ترموفرمینگ:

برای فرآیند ترموفرمینگ روش ها و شیوه های متفاوتی وجود دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست چون به شما خواننده عزیز و گرامی کمک می کند تا با این روش کاربردی بیشتر از قبل آشنایی پیدا کنید.

وکیوم ترموفرمینگ:

فرآیند ترموفرمینگ که یک شیوه صنعتی می باشد برای ساخت قطعات پلاستیکی سخت و با کیفیت بالا استفاده می‌ گردد. در این روش شیشه، کارتن یا لوازمی با ماده پلاستیکی پر شده و سپس در داخل اتاق وکیوم قرار می‌ گیرد. این اتاق با استفاده از یک پمپ وکیوم قوی به میزان خاصی خالی از هوا می‌شود. این اتاق همچنین تحت دمای خاصی که از قبل تنظیم شده قرار می ‌گیرد.

پس از ایجاد کردن فرآیند ترموفرمینگ یا همان وکیوم و تعیین دمای مناسب اتاق با استفاده از یک فشار بالا با داغی بیشتر، دمای نرمی پلاستیک پر شده در داخل شیشه به کارتن یا تیوپ ها می‌ رسد. این فشار بالا باعث می‌ شود که پلاستیک به شکل مناسب قالب دهی شده و سخت تر شود.

در نهایت در فرآیند ترموفرمینگ پلاستیک سفت شده به سرعت خنک می‌ گردد و سپس از قالب باز خواهد شد. به دلیل وکیوم بودن هوا و مواد دیگر از داخل قالب خارج می‌ شوند و فضا برای پلاستیک در داخل قالب بسیار بهتر فراهم می‌ شود تا دقیق تر شکل بگیرد. با وجود این که فرآیند وکیوم ترموفرمینگ تا حد زیادی به‌ صورت خودکار است، به علت نیاز به هماهنگی مناسب برای دما، فشار، زمان، و مواد اولیه، به دقت بسیار بالایی نیاز خواهد داشت.

 

فرآیند ترموفرمینگ تحت فشار:

فرآیند ترموفرمینگ تحت فشار به عملیاتی گفته می‌شود که در آن پلاستیک در صفحات فشرده ای به وسیله دمای بسیار بالا و فشار قرار می گیرد و به شکل قطعاتی سفید و شفاف در می‌ آید. در واقع در این شیوه، مواد پلاستیکی در دمای بسیار بالا به حالت مذاب رسیده و بعد از آن تحت فشار قرار می گیرد. این فرآیند برای تولید قطعات پلاستیکی با دقت و کیفیت بالا با قابلیت تولید حجم بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین در فرآیند ترموفرمینگ برای ورود ورقه پلاستیکی به قالب ها از فشار هوا روی سطوح آزاد استفاده می گردد. در این حالت از سوراخ روی قالب استفاده می گردد تا هوای بین ورق های پلاستیک و قالب از میان برداشته شود. روش ترموفرمینگ تحت فشار با سرعت بالاتری معمولا نسبت انواع عادی انجام می گردد، زیرا نیروی شکل دهی در آن بسیار بالا می باشد و ورق در دمای پایین تری شکل می ‌گیرد.

فرآیند ترموفرمینگ مکانیکی:

این روش از دقت بسیار بالایی برخوردار می باشد که باعث شکل گیری دقیق‌ تر دو طرف قطعه می گردد. در فرآیند ترموفرمینگ مکانیکی، ورق پلاستیکی با نیرو تماس مستقیم در قالب برقرار کرده و شکل آن را می‌ گیرد. در واقع در روش مکانیکی به حفره قالب و مغزی نیاز مبرم است.

مغزی قالب، ورق پلاستیک را به داخل حفره ایجاد شده هدایت می نماید و شکل مورد نظر ایجاد می گردد. به علت دقت بالایی که این روش دارا است، محصولات از کیفیت بالاتری نسبت به دیگر شیوه ها برخوردار می باشد. در کنار تمام مزیت هایی که به آن اشاره کردیم باید به این مسئله هم اشاره کنیم که این روش ترموفرمینگ به دلیل استفاده از دو بخش مغزی و حفره قالب، هزینه بسیار بالایی دارد.

کاربرد فرآیند ترموفرمینگ:

فرآیند ترموفرمینگ برای شکل دادن به محصولات پلاستیکی در صنایع مختلف کاربرد دارد که هر کدام از این صنایع از فرآیندی شبیه هم استفاده می‌ کنند، تنها فرق میان آنها به استفاده از مواد اولیه و قالب‌ های مختص به محصولات می باشد. این شیوه در جاهای زیر کاربرد دارد:

ظروف یکبار مصرف: فرآیند ترموفرمینگ برای تولید این ظروف به کار برده می شود تا از تنوع بالایی برخوردار باشند.

بسته بندی مواد غذایی: یکی دیگر از جاهایی که روش های ترموفرمینگ مورد استفاده قرار میگیرد اینجا می باشد تا به خوبی محصولات تحت محافظت بهتر و دقیق تر قرار بگیرد.

قالب سه بعدی: با استفاده از این شیوه می توان قالب هایی سه بعدی در انواع رنگ ها و طرح های مختلف ایجاد کرد و در جاهای دیگر به کار گرفت.

بسته بندی مواد دارویی: معمولا برای بسته بندی کردن از فرآیند ترموفرمینگ حباب دار استفاده می شود تا این اقلام به شدت حساس به صورت مناسب مورد محافظت دقیق قرار بگیرند.

مزیت های فرآیند ترموفرمینگ

مطالعه بیشتر: وکیوم فرمینگ چیست؟ کاربردهای وکیوم فرمینگ

مزیت های فرآیند ترموفرمینگ:

این فرآیند مزیت هایی دارد که موجب می شود تا به آسانی و راحتی پلاستیک مناسب برای فعالیت های صنعتی تهیه و تولید گردد و به کارهای آنها قوام بیشتری ببخشد. در ادامه بعضی از مزیت هایش را تنها نام می بریم تا بهتر آن را بشناسید:

هزینه های بسیار پایین تولید لوازم جانبی به وسیله این روش.

ایجاد ظرفیت تولید بسیار مناسب در حدود 14000 عدد به طور میانگین در ساعت.

قابلیت بازیافت کردن ضایعاتی که در زمان تولید محصولاتش ایجاد می شود.

مصرف بسیار کم انرژی که اهمیت بالایی در صنایع دارد.

قیمت تمام شده ساخت قالب بسیار کم است.

صرف زمان اندک برای ساخت قالب های جدید مورد احتیاج.

برای تولید انواع محصولات از جنس پلاستیک مناسب است.

صرفه اقتصادی بسیار بالا و مناسب برای تولیدات در حجم پایین.

 

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید فرآیند ترموفرمینگ شیوه ای است که برای تولید بسیاری از ابزارها در خطوط تولید صنعتی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد تا بر کیفیت ابزارهایی که تولید می گردد با این شیوه بیش از پیش افزوده گردد.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت آریا تهویه با سال ها تجربه در این مسائل آمادگی دارد تا خدمات نصب و سرویس خود را به شما کارخانه های صنعتی ارائه نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره هایی که در انتهای این مقاله قرار داده می شود تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *