بررسی و مقایسه فن کویل دو لوله با دیگر انواع

بررسی و مقایسه فن کویل دو لوله با دیگر انواع

انواع اقسام فن کویل ها مثل فن کویل دو لوله، چهار لوله و غیره وجود دارد که معمولا شرکت ها یا مصرف کنندگان خانگی بنا بر نوع استفاده ای که دارند از آنها برای اهداف مورد نظر خود بهره می برند تا بتوانند فضایی مناسب را برای فعالیت های خود فراهم آورند.

یکی از بزرگترین خوبی هایی که فن های این چنینی دو لوله دارند باعث یک دست شدن هوای محیط های کاری و خانگی می شوند. یک دست بودن هوا باعث می شود تا افراد در هر نقطه از این فضا باشند با یک هوای کاملا متعادل و مناسب روبرو شوند.

بررسی کردن فن کویل دو لوله با انواع دیگر مقایسه آسانی نیست زیرا هر کدام از این وسیله ها و دستگاه ها در بسیاری از مواقع دارای تفاوت های آشکاری هستند که لازمه کارکرد مناسب آن دستگاه است و نمی شود صرفا آن را حتما برتری یا مزیت نسبت به مدل های دیگر حساب کرد.

البته این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که مقایسه فن کویل دو لوله با سایر انواع دیگر فن کمک می کند تا با خصوصیات هر کدام از این دستگاه ها کاربران و مشتریان آشنایی بیشتر و بهتری پیدا کنند تا در زمان خریداری کردن این موارد را در نظر بگیرند.

به طور کل توصیه می کنیم برای خرید چنین فن کویل هایی حتما از مراکز معتبر که قبلا امتحان خود را پس داده اند استفاده کنید زیرا خدمات پس از فروش مناسبی که شامل نصب کردن می شود را هم ارائه می کنند که بسیار اتفاق خوبی برای خریدار به حساب می آید.

نکاتی که ضروری بود گفته شود گفته شد تا در ادامه این مقاله کوتاه به کمک شما خواننده گرامی بیاید و بدانید از چه رو دست به بررسی و مقایسه فن کویل های مختلف با یک دیگر زده می شود. در ادامه بعضی موارد را نام برده و مختصر توضیح می دهیم.

 مطالعه بیشتر: سیکل تبرید چیست؟ بررسی انواع روش های سیکل تبرید

تفاوت های فن کویل دو لوله با سایر فن ها:

تفاوت های فن کویل دو لوله با سایر فن ها:

فن کویل دو لوله یک تعداد تفاوت با انواع و سایر فن ها دارد که همین نکته باعث شده است تا استفاده از آن بسیار مورد توجه قرار بگیرد. این سیستم تهویه یک لوله رفت و یک لوله برگشتی آب دارد که همین دو باعث ایجاد سرمایش یا گرمایش در درون این فن کویل دو لوله می شود.

سرمایش یا گرمایش آبی که در لوله جریان دارد بسیار تاثیر دارد. اگر آب سرد باشد بادی که از فن به دریچه ها می رود خنک است و اگر آب درون لوله گرم باشد باد سرد به دریچه ها می رود و موجب گرم شدن فضا می شود.

از نظر مصرف انرژی بهینه هستند:

بزرگ ترین مزیت فن کویل دو لوله نسبت به مدل کانال کشی شده و چهار لوله مصرف انرژی کمترش می باشد. این فن کویل با کم مصرف بودنش در واقع کمک می کند تا مصرف کننده از نظر هزینه ها دچار مشکلات بزرگ نشود و هزینه ها گزاف نپردازد.

در استفاده از لوازم سرمایشی و گرمایشی همیشه یکی از مهم ترین نکات مدیریت کردن هزینه است. اگر هزینه مدیریت نشود و برای مصرف کننده مقرون به صرفه نباشد نخواهد توانست به میزان لازم از آن وسیله بهره برداری کند.

تعداد لوله اهمیت دارد:

فن کویل دو لوله به علت دو لوله داشتن قادر نیست بیشتر از یک کار را به سرانجام برساند. منظور این که فقط می تواند باد سرد یا باد گرم تولید نماید و قادر به انجام دادن هر دو کار به صورت همزمان نیست که یکی از محدودیت هایش می باشد.

فن کویل چهار لوله به علت دو برابر بودن تعداد لوله ها برعکس این مدل توانایی دارد تا به صورت همزمان سرمایش و گرمایش را برای دو قسمت کاملا مجزا از هم فراهم آورد. این مزیت باعث می شود بسیار تواناتر از مدل اولی باشد.

نصب کردنشان آسان است:

فن کویل دو لوله و چهار لوله نسبت به مدل کانال کشی شده نصب آسان تری دارند. نصب آسان آنها در واقع باعث می شود تا بسیاری از افراد بتوانند خود از پس انجام نصب کردنش بر بیایند. مدل کانال کشی شده مشکلات نصب خود را دارد و افراد نصب کننده باید تخصص زیادی داشته باشند.

طراحی و اجرای کانال بسیار نیاز به دقت دارد که اگر ظرافت کاری ها رعایت نشود اتلاف انرژی اتفاق می افتد ولی در مدل های لوله ای این مشکل وجود ندارد و به راحتی می توان تمامی جوانب امر را در زمان نصب در نظر گرفت و اقدام به آماده سازی کرد.

وزن سبکی دارند:

مدل دو لوله ای نسبت به انواع فن های دیگر وزن سبکی دارند و برای جابجایی یا تغییر جایشان نیاز نیست از افراد زیادی کمک گرفت. یک نفر یا دو نفر به راحتی از پس تغییر جا و حمل کردنش بر می آیند که اتفاق خوبی محسوب می شود.

در مدل های کانال کشی معمولا با تجهیزاتی طرف هستیم که در قسمتی به عنوان تاسیسات کار گذاشته می شوند که وزن کمی ندارند و جابجا کردن شان نیاز به افراد زیادی دارد. وزن زیاد البته لازمه این تجهیزات است ولی برای مدل های لوله ای وزن کم آیتم حساب می شود.

نحوع عملکرد کویل دو لوله

اگر یک واحد به سرد و دیگری به گرم نیاز داشته باشد جوابگو نیست:

ممکن است پیش بیاید که یک واحد احتیاج به باد خنک و دیگری نیاز به باد گرم داشته باشد در این موارد چون لوله رفت و برگشتی در کویل فن دو لوله کم است پاسخگوی نیاز هر دو تا نیست و بهتر است برای چنین جاهایی از فن کویل چهار لوله استفاده شود.

فن کویل چهار لوله به علت داشتن چهار لوله این توانایی را دارد که دو باد متفاوت یعنی منظور سرمایش و گرمایش را تولید نماید و در اختیار هر دو واحد یا اتاق مجزا از هم قرار دهد تا هر دو به هدف مورد نظر خود برسند.

سرعت فن در کویل دو لوله قابل تنظیم است:

یکی از مواردی که در گرمایش و سرمایش فضاها بسیار می تواند موثر واقع شود سرعت فن است. سرعت بالای فن باعث می شود میزان بیشتری از باد گرم یا سرد وارد فضا شود و به متعادل شدن سریع تر آن کمک می کند.

تغییر در دور فن باعث بهبود یافتن میزان انرژی می شود. این فن ها هر چه با سرعت بیشتری بچرخند میزان مصرف کویل دو لوله یا چهار لوله افزایش پیدا می کند و می تواند هزینه های بیشتری به مصرف کننده تحمیل کند ولی تنظیم شدنشان روی دور کم این مورد را کاملا کنترل می نماید.

علیرغم سبکی کیفیت خوبی دارد:

تجربه نشان داده است که اگر فن ها و تجهیزات سنگین باشند میزان کارایی و قدرت بیشتری برای دادن خدمات دارند. تجهیزاتی که به صورت تاسیساتی نصب می شوند معمولا وزن و هزینه زیادی دارند ولی کیفیت زیادشان باعث می شود خیلی ها نتوانند از استفاده کردنشان بگذرند.

فن کویل دو لوله و چهار لوله نسبت به آنها وزن سبک تری دارند و به راحتی می شود جابجایشان کرد. علاوه بر این برای استفاده در محیط های کوچک و محدود بسیار مناسب هستند و برای استفاده کننده مقرون به صرفه تمام می شوند.

کنترل کردنشان پیچیده نیست:

سیستم های تاسیساتی پیچیدگی های خود را دارند و معمولا کنترل کردنشان برای واحدهای مختلف چندان آسان نیست. معمولا میزان دریچه ها را باز و بسته می کنند تا گرما یا سرمای کمتر یا بیشتری دریافت کنند حتی در بعضی از مدل ها دریچه هم قابل کنترل نیست و همه افراد با ذائقه مختلف یک دما دریافت می کنند.

فن کویل دو لوله و چهار لوله این مشکلات را ندارند و از همان جایی که نصب شده اند به راحتی توسط یک پیچ یا اهرم تحت کنترل مصرف کننده قرار دارند. کم یا زیاد کردنشان موجب می شود تا مصرف کننده آن میزانی هوایی که ضرورت دارد را با دور فن برای خودش تعیین کند.

نگهداری کردنشان کار چندان مشکلی نیست:

فن کویل دو لوله و چهار لوله دارای سیستم های ساده ای هستند و چندان پیچیدگی ندارند و زمانی که مشکلاتی پیدا کنند به راحتی می شود مشکلات را رفع نمود. افرادی که کمی دست به آچار باشند اصلا برای رفع مشکل دچار سختی نمی شوند و رفعش می کنند.

شاید شایع ترین مشکلی که برای این فن کویل ها پیش بیاید گرفتگی لوله ها است که معمولا به وسیله مقداری اسید که متخصصان وارد لوله می کنند رفع می گردد. وگرنه سیستم فنی و برقی ساده ای دارند و پیچیده نیستند و می شود به راحتی رتق و فتق شان کرد.

 

در انتها

همان طور که در مقاله بالا خواندید و دانستید فن کویل دو لوله با چهار لوله و سایر فن ها تفاوت هایی دارد که همین موجب می شود مصرف کنندگان بر اساس نیازهایی که دارند دست به انتخاب آنها بزنند. معمولا این فن کویل از نظر اقتصادی صرفه بیشتری نسبت به مدل چهار لوله اش دارد.

در آخر لازم به یاد آوری است که شرکت آریا تهویه با سال ها تجربه در زمینه نصب و تعمیر انواع فن کویل ها این آمادگی را دارد تا خدماتش را با کیفیت و قیمت مناسب در اختیارتان قرار دهد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.