محدوده کاری کمپرسور در چیلر چقدر است؟

محدوده کاری کمپرسور در چیلر چقدر است؟

محدوده کاری کمپرسور 

کمپرسور یکی از اصلی ترین قطعات و قلب تپنده دستگاه چیلر به حساب می‌آید. این قطعه در راندمان ورود و خروج دمای خروجی چیلر بسیار تعیین کننده است. معمولا دارای محدوده معینی هستند که برای هر کاری از انواع مختلف آن بهره برده می‌شود.

حجم گازی که در چیلر باید متراکم شود بستگی به کمپرسور دارد. با توجه به اندازه مکانی که قرار است گرم یا سرد گردد این قطعه در چیلر بر حسب اندازه و توان موتور الکتریکی انتخاب می‌شود. در واقع این قطعه قرار است کمک کند تا گردش دما در سیکل شکل بگیرد.

اگر سیکل در چیلر به خوبی شکل نگیرد احتمال این که دستگاه از پس وظایف خود بر بیاید وجود ندارد. کمپرسور با کمک به این موضوع باعث می‌شود تا چیلر وظایفش را به بهترین صورت ممکن محقق سازد. معمولا در هر جا بر مقتضای آن مکان از انواع آن استفاده می‌شود.

در ادامه این مقاله به معرفی انواع آن پرداخته و در طی همین معرفی محدوده کاری کمپرسور را در چیلر برای شما خواننده گرامی‌توضیح می‌دهیم تا با آن آشنا شوید و بدانید که چه وظایفی را بر عهده دارد که باید از پس از انجام دادنش بربیاید.

کمپرسور چیست؟

انواع کمپرسور چیلر:

این قطعات مهم که در چیلر مورد استفاده قرار می‌گیرند انواعی دارند و بر اساس پارامترهای مهمی‌در جاهای مختلف مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. هیچ چیلری بدون استفاده از آنها قادر نخواهد بود تا حرکت گردشی مبرد را در خود به جریان بیندازد و از پس وظایفش بربیاید.

مدل پیستونی یا رفت و برگشت:

نوع پیستونی یا همان رفت و برگشتی یکی از پرکاربردترین ها در صنایع است و اساسا به سه دسته تقسیم می‌گردد. این سه دسته عبارتند از هرمتیک، نیمه هرمتیک و باز که هر کدام موارد کارایی خود را در جای مناسب دارند و توسط تکنسین ها در درون چیلر به کار گرفته می‌شوند.

و اما منظور از نوع هرمتیک این می‌باشد که محفظه آن کاملا به وسیله جوشکاری جوری محافظت می‌شود که امکان ورود عوامل خارجی به آن وجود نداشته باشد و همچنین هیچ چیزی از داخل آن نشت نکند تا باعث بر هم خوردن چرخه شود. در این نوع امکان دسترسی به قطعات داخلی ای مثل سیلندرها وجود ندارد و نمی‌توان آنها را بازرسی کرد. از این مدل برای ظرفیت های پایین بهره برده می‌شود.

و نوع دیگر کمپرسور که نیمه هرمتیک می‌باشد دارای پوسته است اما با این تفاوت که می‌توان پوسته را در صورت ضرورت باز نمود تا اگر مشکلی پیش آمد به آن رسیدگی کرد. این قطعه مناسب برای ظرفیت های متوسط می‌باشد و از آن باید چنین جاهایی بهره برد.

و نوع سوم که باز نام گذاری شده هیچ پوسته ای بر روی خود ندارد و در صورتی که هر ایرادی پیش بیاید مهندسان می‌توانند به قطعات داخلی آن به راحتی دسترسی پیدا کنند و مشکلات را از سر راه بردارند تا به فعالیت مفید خود بتواند ادامه دهد. این کمپرسور برای ظرفیت های بسیار بالا مورد بهره برداری قرار می‌گیرد زیرا توان بسیار بالاتری نسبت به آن دو مدل قبلی دارد و از پسش بر می‌آید.

صدای کارکرد کمپرسور باز نسبت به آن دو مدل دیگر بیشتر می‌باشد. البته این بدان معنا نیست که اگر آن را در خارج از محیط موتورخانه به کار بگیرید صدایش آزار دهنده شود، بلکه به این معنا است که صدایش به داخل ساختمان نفوذ نمی‌کند.

این سه مدل کمپرسور تفاوت اصلی شان در سطح محافظت شدن آنها است. نوع هرمتیک به علت این که هیچ دسترسی به آن نیست بیشتر محافظت شده و نوع باز از حفاظت کمتری برخوردار است. البته هر کدام از آنها دچار معایبی هستند که نمی‌شود آن را نادیده گرفت.

بزرگ ترین مزیت این دستگاه ها این است که اگر روزی دچار ایراد شوند به راحتی قابلیت تعمیر شدن دارند و دست استفاده کننده را در پوست گردو نمی‌گذارند. کلا دستگاه هایی که این قابلیت را داشته باشند برای استفاده های طولانی مدت مناسب هستند و معمولا جاهای زیادی به کار گرفته می‌شوند.

مطالعه بیشتر: هیت ریکاوری چیست؟ بازیابی حرارت در چیلر و اهمیت آن

مدل اسکرال:

این کمپرسور از دو قطعه تشکیل شده که یکی ثابت و دیگری متحرک است. مبرد با چرخش حلزونی متحرک باعث حرکت حلزونی ثابت می‌شود و رفته رفته جریان دمایی در درونش فشرده می‌شود. این دستگاه ها به صورت بسیار گسترده در سیستم های تهویه تجاری که معمولا اندازه بزرگی دارند مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

استفاده آنها در چیلرهای تجاری باعث می‌شود تا بتوانند به خوبی گرما یا سرمای مورد نیاز آن مکان را که معمولا بزرگ است به خوبی تامین نمایند. بزرگ ترین مزیتی که این کمپرسورها دارند صدای بسیار کم آنها می‌باشد که آرام و بدون لرزش به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به چیلرهایی که از دستگاه های دی سی به همراه موتورهای دور متغیر قوی استفاده می‌کنند و نیازهای استفاده کننده را به خوبی برآورده میکنند چیلر اسکرال اطلاق می‌گردد. همان طور که قبلا گفتیم این چیلرها در ابعاد تجاری بیشتر مورد استفاده دارند و مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

مدل اسکرو:

در میان کمپرسورهای زیادی که برای به کار گرفتن در چیلرها در بازار وجود دارد این مدل و اسکرال بیشترین میزان کارایی را در میان آنها دارند. این دستگاه ها از دو مارپیچ بهره می‌برند که به آنها اصطلاحا روتور گفته می‌شود.

با چرخیدن روتر، مبرد از مجرایی که میان دو روتور وجود دارد کشیده شده و متراکم می‌گردد. این دستگاه ها به خاطر شکل و شمایل خاص معمولا به روغن کاری زیادی نیاز دارند تا سلامت قطعات آنها حفظ شود و بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

این دستگاه بیشترین میزان از عمر خود را به صورت کم باری کار می‌نماید، در این دستگاه دریچه لغزنده بین ورودی و جعبه حفاظتی با حرکت سیستم کنترل اتوماتیک امکان تغییر مداوم جریان مبرد را دارد و در حالت کم باری دستگاه با ظرفیت پایین به کار خود ادامه می‌دهد.

در این حالت راندمان کمپرسور به شدت افزایش پیدا می‌کند و از پس انجام وظایفش بر می‌آید. این دستگاه ظرفیت بیشتری نسبت به نوع اسکرال دارد و معمولا برای چیلرهایی با ظرفیت بالا به کار گرفته می‌شوند که بسیاری از شرکت های معتبر خارجی از آن در چیلرهایی که می‌سازند بهره می‌برند.

مدل سانتریفیوژ:

این دستگاه از محفظه و شفت و ایمپلر فلزی پروانه شکل تشکیل شده است که مبرد با چرخاندن ایمپلر از قسمت مرکزی آن و با به وجود آمدن یک نیروی گریز از مرکز قوی به اطراف پرت می‌شود که همین امر موجب به وجود آمدن انرژی جنبشی در دستگاه و اطرافش می‌گردد.

این دستگاه ها با به کار بردن فین هایی که زاویه ورود مبرد به مرکز ایمپلر را عوض میکنند تغییر کار می‌دهند و باعث به وجود آمدن تراکم کم در درون دستگاه و بالا رفتن ظرفیت سرمایش آن می‌شوند این دستگاه ها معمولا با مبرد در اکثر زمان به فعالیت مفید می‌پردازند.

چیلر سانتریفیوژ اگر در حالت کم باری به فعالیت بپردازد به علت کاهش دور آرمیچر موتور که به آن اتصال دارد باعث افت راندمان کار می‌شود. این کمپرسور در جاهایی مثل ساختمان های بزرگ و تجاری یا سوله های نمایشگاهی به کار گرفته می‌شود که نیاز به ساعت فعالیت زیاد دارند.

وظایف کمپرسورها در چیلر چیست؟

وظیفه کمپرسور در چیلر:

این دستگاه ها که در درون چیلر قرار دارند به وسیله نیروی برق کار می‌کنند و به انجام وظیفه می‌پردازند. حتی در انواع گازی چیلر هم ابتدا انرژی دمایی تبدیل به برق می‌شود و سپس این دستگاه ها را برای انجام وظایف خود به حرکت در می‌آورد.

کمپرسورها وظیفه دارند که باعث جابجا شدن نیروی مبرد در درون چیلرها شده تا میزان توان آنها برای تبدیل دما افزایش پیدا کند. اگر این دستگاه ها نبودند انتقال انرژی جنبشی در درون چیلر ممکن نبود و دستگاه از پس انجام وظایف محول شده به خود بر نمی‌آمد.

البته این تغییرات که به وسیله این دستگاه در درون چیلرها اتفاق می‌افتد به وسیله انواع مختلف آن ممکن می‌باشد که میزان توان متفاوتی نسبت به بقیه دارند و هر کدام در جای مناسب خود به کار گرفته می‌شوند تا بتوانند شرایط را آنگونه که برای فعالیت چیلر مورد نیاز است فراهم سازند. اگر شرایط برای فعالیت فراهم نباشد قطعا چیلر توانایی لازم را برای دادن خدمات نخواهد داشت که اصلا اتفاق خوبی نیست.

عملکرد کمپرسور در چیلر به چه شکل است؟

در انتها

همان طور که در متن بالا دیدید و خواندید چیلرها در درون خود دستگاهی به نام کمپرسور دارند که به کمک آن جریان مولد را بیش از پیش تقویت کرده و برای استفاده بهتر از آنها به کار می‌گیرند. وجود این دستگاه ها در واقع کمک می‌کند تا چیلر به نحو بسیار بهتری بتواند از پس وظایفی که به او محول شده است بربیاید.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت آریا تهویه با سال ها تجربه در زمینه نصب و تعمیر انواع چیلر این آمادگی را دارد تا خدماتش را به شما مشتریان عزیز ارائه کند. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر تنها کافی است با شماره های واحد پشتیبانی ما تماس بگیرید تا همکارانمان به خوبی راهنمایی تان کنند.