وظیفه اواپراتور در چیلر تراکمی چیست؟

وظیفه اواپراتور در چیلر تراکمی چیست؟

وظیفه اواپراتور در چیلر تراکمی

امروزه چیلر موارد استفاده زیادی در خانه ها و مکان های صنعتی پیدا کرده است. وجود این وسیله موجب شده تا سرمایش و گرمایش مورد نیاز این مکان ها به خوبی تامین گردد. کارکرد مناسب این وسیله بستگی به اتفاقاتی دارد که در درونش می افتد که به قطعات داخلش ربط دارد.

در صورتی که چیلر دچار ایراد شود آن را به سراغ تعمیرکار می برند و این افراد در صورتی که از نحوه عملکرد قطعات داخلی ای مثل کمپرسور، کندانسور و اواپراتور به خوبی آگاهی داشته باشند می توانند نسبت به رفع مشکلات موجود به نحو مناسب عمل کنند.

اواپراتور هم یکی از قطعاتی است که در درون چیلرها تعبیه می شود تا سیکل داخل آن به کمکش به نحو صحیحی اتفاق بیفتد و همچنان خود را تکرار کند. در واقع تکرار این سیکل است که موجب می شود سرمایش یا گرمایش مورد نیاز مکان ها تامین گردد.

در واقع اواپراتور یکی از اصلی ترین قطعاتی است که در سیستم های خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد. اگر دستگاه هایی مثل یخچال، چیلر و غیره را مورد بررسی قرار دهید متوجه خواهید شد که این قطعه چه وظیفه خطیری را بر عهده دارد.

تجربه نشان داده است که کارکرد نامناسب هر یک از این قطعات داخلی مثل اواپراتور می تواند سیکل را قطع نماید. اگر سیکل مدام بعد از تمام شدن از دوباره خود را آغاز نکند دستگاه چیلر نمی تواند از پس انجام وظایف محوله اش بربیاید.

اواپراتورها در واقع نوعی مبدل حرارتی هستند که در درون دستگاه هایی مثل چیلر جاسازی می شوند. این دستگاه ها دارای لوله های مارپیچی بوده که به این صورت حرارت را انتقال می دهند. در واقع این دستگاه ها گرمای خارج شده از آب را جذب می کنند و به مبرد در حال تبخیر منتقل می نمایند.

عملکرد اواپراتورها از این نظر اهمیت دارد که اگر به صورت نرمال عمل نکنند می توانند موجب یخ زدگی لوله های داکت اسپلیت شوند. اگر چنین اتفاقی بیفتد احتمال بر هم خوردن سیکل و یا به کندی شکل گرفتن آن وجود دارد که در این صورت چیلر یا دستگاه های دیگر بد عمل خواهند کرد.

اواپراتورها ممکن است از نوع خشک یا مرطوب باشند که با اسامی دیگری مثل انبساط مستقیم یا سیلابی هم خوانده می شوند. این دستگاه ها مثل کندانسورها می توانند هوایی یا آبی باشند که در چیلر نوع آبی و در سردخانه ها و هواسازها نوع هوایی آن مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه انواعش را نام برده و مختصر جهت آشنایی تان شرح می دهیم.

وظیفه اواپراتور در چیلر تراکمی

 

مطالعه بیشتر: اکسپنشن ولو یک سرباز ارزشمند در چیلر تراکمی

 

اواپراتور چیست؟

دستگاهی است که در سیستم های خنک کننده مثل یخچال، چیلر و غیره برای انتقال جریان مبرد و به سرانجام رساندنشان مورد بهره برداری قرار می گیرند. این مبدل های حرارتی از طریق لوله های مارپیچی که در خود دارند آب را عبور می دهند و خنکی آنها را منتقل می کنند تا سرمایش مورد احتیاج دستگاه ها فراهم شود.

انواع اواپراتور:

به طور کل این دستگاه ها به دور گروه آبی و هوایی تقسیم می شوند. در ادامه این موارد را برای آشنایی شما خواننده عزیز و گرامی نام برده و مختصر شرح می دهیم.

اواپراتور آبی:

در این دستگاه ها مبرد به وسیله جریان آب انتقال حرارت را صورت می دهد و در نتیجه عملکرد سیکل آب در درون سیستم سرد می گردد. آب سردی که توسط دستگاه تولید شده به وسیله پمپ ها به دستگاه های صنعتی انتقال می یابد و پس از استفاده دوباره به اپراتور باز می گردد تا سیکل مجدد تکرار شود. در ادامه بعضی از مدل های آبی این دستگاه را برای شما نام می بریم و مختصر توضیح می دهیم.

اواپراتور پوسته و لوله:

این دستگاه از یک پوسته فلزی درست شده که آب سرد در آن به جریان در می آید و به وسیله تعدادی لوله مسی که مبرد سرد کننده را در کنار خود دارد تشکیل می شود. قطر و طول لوله ها تاثیر مستقیمی بر روی جریان مبرد دارد. معمولا برای این که فاصله بین لوله ها و مغشوش کننده آب حفظ گردد از صفحه ای به نام بافل استفاده می شود که در فواصل طولی معین قرار دارد. این دستگاه پرکاربردترین نمونه برای استفاده در چیلر می باشد.

اواپراتور صفحه ای:

این اواپراتور امروزه بیشتر در چیلرهای مسکونی و صنعتی مورد بهره برداری قرار می گیرد. این دستگاه از مجموعه دستگاه های شیار داری تشکیل می شود که بر روی هم قرار می گیرد و به وسیله واشر هایی به هم متصل می شود.

طرز کارکرد این دستگاه به این صورت می باشد که مبرد در بین دو صفحه جریان پیدا می کند و سرما را بدین صورت منتقل می نماید. این سیکل به صورت متوالی تکرار می شود تا سرمای مورد نیاز را چیلر از این طریق بتواند تامین بنماید.

اواپراتور آیس بانکی:

این دستگاه بیشتر در چیلرهای صنعتی موارد استفاده دارد. این دستگاه از لوله های مسی و یک مخزن بزرگ تشکیل می شود که دارای حجم نسبتا بزرگی نسبت به انواع دیگر می باشد. در واقع این حجم بزرگ سبب می شود تا میزان عملکردش بهبود پیدا کند.

این دستگاه حجم زیادی از آب سرد را در مخزن خود ذخیره می نماید که از آن می توان در بخش های صنعتی مختلف استفاده کرد. ویژگی بارز این آب سرد بدون املاح بودنش می باشد که آن را مناسب برای جاهایی که آب سبک نیاز است می نماید.

همچنین آب سرد باعث می شود که میزان خاموش و روشن شدن کمپرسور به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند که این مورد کمک می کند تا طول عمر کمپرسور به میزان زیادی افزایش پیدا کند و کمتر در معرض خرابی ها قرار بگیرد، همچنین مصرف برقش به شدت کاهش می یابد.

شاید منحصر به فرد ترین ویژگی این اواپراتور این باشد که آب را تا نزدیکی درجه انجماد می برد ولی اجازه نمی دهد که یخ بزند. این امر باعث می شود خطر یخ زدگی و پارگی لوله ها کاهش یابد که بسیار به نفع سلامت سیستم چیلر می باشد.

این دستگاه از سیستم بازی برخوردار است که همین مورد باعث می شود تا در زمان پیش آمدن ایرادات ناگهانی تعمیرکار به راحتی به قطعات داخلی اش دسترسی داشته باشد. راحت سرویس شدن این دستگاه باعث می شود تا سیکل به تعویق نیفتد و دستگاه به کارش ادامه دهد.

اواپراتور هوایی:

در این دستگاه ها وظیفه انتقال مبرد بر عهده هوا می باشد که وظیفه سرد کردن را بر عهده دارند. در واقع این دستگاه ها به فن مجهز هستند و به این طریق هوا را به گردش در می آورند و راندمان چیلر را بیشتر از قبل افزایش می دهند.

اواپراتور سردخانه:

همان طور که از نامش پیدا است مربوط به سردخانه می باشد و در درونش نصب می شود. این دستگاه به وسیله تعدادی فن هوای درون سردخانه را با سرعت به گردش در می آورد و موجب یک دست شدن دمای درون آن می گردد.

این دستگاه سوای از فن از یک لوله با پوسته هم تشکیل شده که کمک می کند مبرد بتواند دما را منتقل نماید. این دستگاه فضا را برای نگهداری مواد خوراکی و دارویی که بسیار حساس هستند فراهم می کند و موجب می شود تا سلامت آنها حفظ شود.

کویل دی ایکس هواساز:

این دستگاه در واقع نوعی کویل منبسط کننده هوا می باشد که در درون بسیاری از دستگاه ها قرار می گیرد تا شرایط را برای خنک کردن آنها فراهم سازد. در این دستگاه ها قطعه ای به نام پخش کن در داخل کویل که معمولا در مسیر حرکت هوا قرار دارد تزریق می گردد که باعث کاهش سوزش سرمای هوا می شود تا قابل استفاده باشد. همچنین این دستگاه سوای از هوایی در آبی ها هم موارد استفاده دارد و می شود از آن جهت بهبود سرمایش در چیلر و دیگر قطعات بهره برداری کرد.

اواپراتور چیست؟

وظیفه اواپراتور در چیلر تراکمی:

چیلرها از دستگاه های مختلفی در درون خود بهره می برند که همین ها کمک می کنند تا سیکل مبرد به بهترین نحو ممکن شکل بگیرد. یکی از این دستگاه ها که وظیفه خطیری بر عهده دارد اواپراتور است که بودنش کمک بزرگی به شکل گرفتن صحیح سیکل می باشد.

این دستگاه با در مجاور قرار دادن سیال درون خود و هوای اطرافش گرما را به درون لوله ها منتقل می نماید و به نحوی باعث تغییر فاز یا تبخیر آنها می گردد. در واقع وظایفی که این دستگاه بر عهده دارد آخرین مرحله از مراحل سیکل تراکمی می باشد که موجب می شود تا چیلر بتواند وظایف محوله اش را به خوبی انجام دهد.

 

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید اواپراتور وظیفه دارد تا دمایی که از طریق لوله ای آبی و گازی ایجاد می شود را منتقل نماید تا شرایط برای سرمایش فضا ها و مکان ها مهیا گردد. معمولا اگر این دستگاه وظیفه اش را به درستی انجام دهد سیکل به درستی اتفاق می افتد و چیلر به خوبی وظیفه ای که دارد را انجام می دهد.

در آخر لازم به یادآوری است که شرکت آریا تهویه با سال ها تجربه در زمینه تعمیر انواع قطعات چیلر این آمادگی را دارد تا خدماتش را در اختیار شما مشتریان عزیز و گرامی قرار دهد. برای به دست آوردن اطلاعات کافی در زمینه قیمت و نحوه انجام کار با شماره های واحد پشتیبان ما تماس بگیرید.