ژنراتور برق چیست؟

ژنراتور برق چیست؟

مقدمه

امروزه راه های زیادی برای مقابله با قطعی جریان برق وجود دارد که بسیاری از ارگان ها و سازمان های حساس از آن جهت بهتر پیش بردن اهداف خود بهره می برند تا کارهایشان با وقفه و مشکل به خصوص در ساعاتی که برق قطع شد مواجه نشود.

استفاده از ژنراتور برق یکی از این راه ها است که بسیاری از شرکت های بزرگ، بیمارستان ها، سردخانه ها و جاهایی که به انرژی الکتریکی برای پیش رفتن کارهایشان نیاز دارند استفاده می نمایند تا قطعی برق مشکلاتی را بر سر راهشان قرار ندهد.

ژنراتور برق بسته به نوع و میزان ساعات استفاده در بازار دارای قیمت های مختلفی هستند که معمولا شرکت ها و سازمان ها با توجه به حساسیت و میزان کاری که دارند آنها را تهیه می کنند تا در مواقع کاملا اضطراری کاملا به کمکشان بیاید.

برای خرید انواع چیلر، حتما روی لینک بزنید.

ژنراتور برق چیست؟

وسیله ای است که توانایی تولید نیروی الکتریسیته را دارد و میتواند زمانی که جریان برق عادی جاهای مهم و حساس مثل ارگان های دولتی یا بیمارستان ها قطع شود خود را به صورت اتوماتیک بر روی خط بیاورد و موجب اتصال جریان برقی شود تا برق شهری به مدار بازگردد.

ژنراتور برق مدرن و جدید بدون این که جریان در جاهای حساس قطع شود پس از قطع برق شهری خود را بر روی مدار می آورد اما در گذشته معمولا چیزی حدود سی ثانیه تا یک دقیقه زمان می برد تا این جابجایی صورت بگیرد که در جاهایی مثل بیمارستان ها می توانست مشکل ایجاد کند.

به خصوص زمانی که جراحان در اتاق عمل مشغول کار بر روی بیمار هستند اگر جریان برق به طور ناگهان حتی به مدت کوتاهی از کار بیفتد بسیاری از دستگاه ها به خصوص اکسیژن ساز و دستگاه وضعیت قلبی بیمار از جریان خارج می شود و پزشک دیگر کنترل دقیقی بر روی عمل ندارد.

ژنراتورهای برق چگونه کار می کنند؟

ژنراتور برق دستگاهی است که انرژی به دست آمده از منابع خارج از خود را می گیرد و تبدیل به انرژی الکتریکی می نماید، در حقیقت این دستگاه انرژی الکتریکی را خلق نمی کند بلکه با استفاده از سیم پیچ و آرمیچر داخل خود ایجاد حرکت و تولید بار الکتریکی می نماید.

در حقیقت این اتفاقی که در درون ژنراتور برق می افتد تقویت جریان الکتریکی توسط این دستگاه بوده که کمک می کند تا جریان در جاهای حساس تا برقراری برق شهری برقرار بماند، ژنراتورهای امروزی مدرن به نوعی بر اساس القای الکترومغناطیس کشف شده توسط مایکل فارادی فعالیت می کنند.

طبق کشف فارادی جریان بالای بار مغناطیسی می تواند توسط بعضی از رساناهای الکتریکی مثل سیم مسی و کابل تقویت شده و خود را اصطلاحا القا نماید، این حرکت موجب تفاوت در سطح ولتاژ بین دو انتهای سیم با دیگر رسانای الکتریکی ایجاد می نماید که در نهایت به جریان یافتن بار الکتریکی کمک کرده و برقراری آن را بیش از پیش تضمین می کند.

توصیه می کنم حتما به مقاله ی دیگ موتورخانه چیست؟ سر بزنید.

ژنراتور برق

اجزای اصلی و مهم ژنراتورهای برق:

ژنراتور برقی از اجزا و قسمت هایی تشکیل شده است که در کنار یکدیگر موجب می شوند تا بتواند به نحو بسیار دقیق تر و بهتری در مواقع اضطراری به مورد استفاده قرار گرفته و کارهای سازمان ها و ارگان ها را پیش ببرد که عبارتند از:

موتور:

منبع اصلی ورود انرژی مکانیکی به ژنراتور برق می باشد، اندازه این دستگاه معمولا بهتر است متناسب با جریانی که قرار است از آن بهره گرفته شود باشد، چنانچه حجم موتور کوچک باشد از پس تامین انرژی بر نخواهد مائد و اگر زیاد بزرگ باشد که استفاده از تمام ظرفیتش ممکن نخواهد بود.

معمولا نوع سوخت که در موتور ژنراتور برق استفاده می شود با نوع موتورش باشد تناسب داشته باشد، معمولا برای موتور دیزلی از گازوئیل و پروپان یا گاز طبیعی بهره می برند، موتورهای کوچک با گازوئیل و موتورهای بزرگ از آنجایی که به سوخت قوی تر احتیاج دارند با پروپان کار می نمایند.

بعضی از موتورهای جدیدتر که در دو دهه اخیر برای ژنراتور برق به کار گرفته شده اند دوگانه سوز بوده و معمولا با دو نوع سوخت متفاوت کار می کنند تا در صورت در دسترس نبودن یک سوخت با سوخت دیگر به فعالیت خود مشغول شوند.

این موتورها معمولا جمع و جور تولید می شوند و مکانیسم کار بسیار ساده ای هم دارند و هر کس می تواند آنها را راه اندازی کند اما دوام بالایی دارند و به راحتی در فعالیت های بلند مدت دوام می آوردند و میزان آلودگی کمی نیز برای محیط زیست ایجاد می کنند.

دستگاه تولید برق متناوب آلترناتور:

بخش دیگری از ژنراتور برق بوده که خروج انرژی الکتریکی از ورودی عرضه شده در موتور را ایجاد می نماید که شامل مونتاژ قطعات ثابت و متحرک است که به صورت روکشی شده در جایگاهش قرار دارد.

معمولا این اجزا با هم دیگر فعالیت می کنند و موجب می شوند که میدان های مغناطیسی الکتریکی با بالاترین کیفیت در ژنراتور برق شکل بگیرد و آماده انتقال به مدار برای مصرف باشد، این دستگاه بخش های مختلفی دارد که شامل استاتور، روتور، بلبرینگ و غیره می باشد که کمک می کنند تا فرآیند در دستگاه به بهترین صورت شکل بگیرد و برق مورد نیاز تامین شود.

سیستم سوخت:

معمولا این سیستم در ژنراتورها با توجه به نوع سوختی که مصرف می کنند با هم دیگر تفاوت های دارد، معمولا شامل یک تانک سوخت هستند که تا 24 ساعت توانایی این را دارد که انرژی مورد نیاز را برای دستگاه ها تامین نماید تا ژنراتور از کار نیفتد.

در موتورهای کوچک تر ژنراتور تانک سوخت بخشی از قسمت اصلی دستگاه محسوب می شود که به آن متصل بوده و مستقل نیست، معمولا برای کاربردهای تجاری اگر نیاز باشد یک تانکر نیز می توان به آن افزود تا مدت زمان بیشتری ژنراتور به سوخت دسترسی داشته باشد و فعالیت کند.

این دستگاه نیز بخش های مختلفی دارد که در انجام وظایفش کمک می کند. بخش های مختلف این دستگاه عبارتند از: لوله مخزن سوخت به موتور، ارتباط تانکر سوخت به زهکش، پمپ سوخت، جدا کننده آب و سوخت و انژکتور سوخت که همگی وظایفی بر عهده دارند.

ژنراتور برق
ژنراتور برق

تنظیم کننده ولتاژ:

این دستگاه سوای از این که میزان ولتاژ را به خوبی تنظیم می نماید انواع برق را در داخل خود ژنراتور برق به یک دیگر نیز تبدیل می کند، مثلا برق ای سی را به دی سی و برعکس تبدیل می کند تا امکان استفاده از هر دو حالت در صورت نیاز وجود داشته باشد.

به طور کل وقتی سیکل به طور مناسب در این دستگاه شکل بگیرد و جریان ها تبدیل شوند ژنراتور به بالاترین عملکرد خود می رسد و می تواند جریان دی سی را برای حفظ خروجی در سطح توانایی عملیاتی بالا حفظ نماید که موجب می شود تا دستگاه با افت ولتاژ مواجه نشود و توانایی لازم را در اختیار خود داشته باشد تا برق را تامین نماید.

سیستم خنک کننده:

ژنراتور برق به مرور زمان که فعالیت می کند نیاز به این دارد تا بخش هایی از آنها خنک شود تا با مشکلاتی مثل سوختگی قطعات مواجه نشوند، در بسیاری از اوقات از آب برای خنک سازی آنها استفاده می کنند.

در نمونه های بزرگ تر این دستگاه ها که دمای زیادی در زمان فعالیت ایجاد می نمایند از هیدروژن مایع و یا سیستم هایی مثل کول واتر بهره می برند تا توانایی لازم برای خنک سازی آنها فراهم باشد، اگر سیستم خنک ساز با دستگاه سنخیت نداشته باشد به طور قطع نخواهد توانست تبادل دمایی درونی آنها را متعادل سازد و کمک کند تا به مدت زمان طولانی فعالیت کنند.

سیستم اگزوز:

ژنراتور برق موادی به شدت سمی را در زمان فعالیت تولید می کند و نیاز است دفع شوند تا عملکرد دستگاه تحت تاثیر آنها قرار نگیرد، معمولا جنس این لوله ها از چدن بوده و در برابر دمای زیاد توانایی مقاومت را دارند و کمک می کنند تا گازهای مضری مثل مونوکسید و دی اکسید از دستگاه خارج شوند و سیکل ژنراتور به بهترین صورت ممکن همچنان شکل بگیرد.

 توصیه می کنم برای تکمیل بحث حتما روی لینک بزنید.

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید استفاده از ژنراتور برق در حقیقت کمک می کند تا در بعضی از جاها که امکان وجود داشتن برق شهری نیست به کمک آن بتوانند این امکان را فراهم آوردند که فعالیت بعضی از دستگاه ها در بازه زمانی محدود میسر شود.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت آریا تهویه با سال ها تجربه در زمینه تولید و تعمیر انواع ژنراتورهای برقی این آمادگی را دارد تا خدماتش را در اختیار شما مشتریان عزیز قرار دهد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *