وظیفه ی سنگین یونیت خارجی در داکت اسپلیت

وظیفه ی سنگین یونیت خارجی در داکت اسپلیت

وظیفه ی سنگین یونیت خارجی در داکت اسپلیت

امروزه استفاده از اسپلیت برای گرمایش و سرمایش ساختمان های اداری و مسکونی به یک امر خیلی عادی تبدیل شده است. این وسیله به قدری کارایی دارد که امروزه به کمتر جایی می توان رفت و با این لوازم جدید و نوین روبرو نشد.

داکت اسپلیت از دو بخش اصلی یونیت خارجی و داخلی تشکیل شده است که هماهنگی این دو بخش باعث می شود تا دستگاه به بهترین نحو ممکن وظایف محول شده بر دوشش که شامل تولید سرمایش و گرمایش است را به انجام برساند.

یونیت خارجی شامل بخش هایی است که مهمترین اجزایش کندانسور می باشد. این دستگاه با عملکرد مناسبی که در کنار دیگر اجزایش ارائه می کند موجب می شود تا دمای مد نظر کسانی که از دستگاه اسپلیت استفاده می کنند به دست بیاید.

بزرگ ترین مزیتی که دستگاه اسپلیت دارد این است که به خوبی استفاده کننده می تواند میزان دمای دریافتی را به وسیله ریموت تنظیم کند. این ریموت ها از راه دور سرعت فن و دمایی که باید از طریق یونیت خارجی به داخل مکان ها ارسال شود را تعیین می نمایند.

تعیین کردن دور فن کندانسور موجب می شود تا دمایی که مد نظر مصرف کننده است از یونیت خارجی به سمت فضاهایی که اسپلیت در آن نصب شده است ارسال شود. ارسال شدن به اندازه دما موجب می شود هوای فضاها یک دست شود که بسیار خوب است.

سعی کردیم مطالبی که به درک بهتر شما خواننده عزیز و گرامی برای ادامه مقاله کمک می کند را در مقدمه بالا بازگو کنیم. در ادامه وظیفه سنگینی که یونیت خارجی بر عهده دارد را نام برده و مختصر جهت آشنایی و آگاهی بیشتر تان توضیح می دهیم.

 

یونیت خارجی چیست؟

دستگاهی است که در بیرون ساختمان نصب می شود که شامل کندانسور و دیگر اجزایش می باشد که به اسپلیت کمک می کند تا سرمایش و گرمایش لازم برای فضاهایی که در آن نصب شده است را به کمک این دستگاه تامین نماید و موجب یک دست شدن هوا شود.

اعضای تشکیل دهنده یونیت خارجی

اعضای تشکیل دهنده یونیت خارجی:

یونیت خارجی شامل اجزایی است که شاید مهم ترین دستگاهش همان کندانسور باشد که در واقع بقیه اجزا لوازمی هستند که در خدمت کندانسور عمل می کنند تا شرایط را برای تولید سرمایش و گرمایش مد نظر مصرف کننده تامین نمایند.

هماهنگی بین این اجزا و اجزای یونیت داخلی باعث تولید دمای مورد نظر مصرف کنندگان می شود. در واقع این اجزا با ارتباط مناسبی که با هم برقرار می کنند شرایطی را فراهم می آوردند تا دمایی که تولید می شود باب طبع استفاده کننده از دستگاه اسپلیت باشد.

کندانسور:

مهم ترین قسمت یونیت خارجی است که برای ایجاد سرمایش و گرمایش به اسپلیت کمک می کند. این دستگاه سرد کننده یا چگالنده ای است که وظیفه خنک کردن سیالات را بر عهده دارد. این دستگاه با تبدیل بخار به مایع کمک می کند تا دمای مورد نظر برای انتقال به فضاهایی که اسپلیت در آن نصب است تامین گردد.

از این وسیله در واحدهای صنعتی مثل پالایشگاه و امروزه در بسیاری از واحدهای مسکونی و اداری برای خنک کردن فضاهایی که اسپلیت در آن نصب شده است استفاده می کنند. از نظر کارکرد انواعی دارد ولی از آن جایی که مورد بحث ما نیست به آن نخواهیم پرداخت.

خازن کمپرسور:

این خازن ها در واقع کمک می کنند تا اتصال برقی بهتر صورت پذیرد. در فصول گرم سال بسیار پیش می آید که به علت کارکرد زیاد از حد دستگاه اسپلیت ناگهان این قطعه بسوزد و از مدار خارج شود که اتفاق بسیار بدی به حساب می آید.

فن کندانسور:

یکی از مهم ترین اجزای کندانسور است که تاثیر زیادی بر روی کارکرد بقیه اجزا می گذارد. این فن کمک می کند تا هوای گرم محیط های داخلی به بیرون هل داده شود که اتفاق بسیار مهمی به حساب می آید و به سلامت قطعاتی که برای کمک به دستگاه اسپلیت فعال هستند کمک زیادی می کند.

خازن فن کندانسور:

فن کندانسور هم برای این که به نحو بهتری بتواند از انرژی برق استفاده کند مجهز به خازن است تا در مواقع افزایش ولتاژ ناگهانی از خطراتی که ممکن است برایش پیش بیاد در امان بماند.

پروانه فن:

این فن گرمای داخل باکس را به بیرون هدایت می کند تا بقیه اجزا در شرایط بهتر و مطلوب تری بتوانند در فصول گرم سال به انجام وظیفه بپردازند. در واقع وجود این فن باعث می شود تا احتمال از کار افتادن قطعات به علت گرما به صفر برسد.

شیرهای سرویس:

این شیرها یکی دیگر از اجزائی هستند که وظیفه کنترل را بر عهده دارند. در واقع این شیرها باعث می شوند تا میزان مبرد در درون دستگاه ها تحت کنترل قرار بگیرد و دستگاه ها بهترین عملکرد را از خود نشان بدهند.

ترمینال برق:

این ترمینال که در یونیت قرار دارد به صورت کاملا مناسب دست به تقسیم بندی برق می کند و برق را به طور متناسب و متوازن به آن جاهایی که باید ارسال شود می فرستند تا تمامی قطعات به انرژی مد نظر برای فعالیت خود دسترسی داشته باشند.

باکس دستگاه:

این باکس شامل جعبه فلزی است که وظیفه دارد اجزای داخلی را از رطوبت و گرمای آفتاب حفظ نماید که همین موجب می شود سالم ماندن آنها به مدت طولانی تضمین شود و اسپلیت به طور ناگهان در فصول گرم سال از کار نیفتد.

مطالعه بیشتر: راهنمای کامل تنظیم دمای اتاق به وسیله دمپر برقی

وظایف یونیت خارجی:

شاید بتوان گفت در بین تمامی اجزای دستگاه اسپلیت، یونیت خارجی سنگین ترین وظیفه را بر عهده دارد. دلیلش این است که قدرت اصلی اسپلیت برای تولید گرمایش و سرمایش در این بخش قرار داده شده تا کارها را به خوبی پیش ببرد.

اگر قسمت خارجی یونیت وظایفش را به نحو احسن انجام دهد قطعا بر روی کیفیت هوای گرم یا سردی که برای فضاهای داخلی ارسال می شود تاثیر مثبت خواهد گذاشت. در ادامه چند تا از این وظایف را نام برده و مختصر جهت آشنایی تان توضیح می دهیم.

وظایف یونیت خارجی

خارج کردن دمای اجزای یونیت خارجی و داخلی:

اجزای داخلی و خارجی یونیت به علت فعالیت طولانی مدت به خصوص در فصل های گرم سال تولید دما می کنند و اگر این دما به نحوی از آن محیط خارج نشود برای کارکرد دستگاه ها ایجاد مشکل می کند که به هیچ عنوان مطلوب نیست.

برای این که گرما از این محیط ها خارجی شود یونیت خارجی با استفاده از فنی که بر روی جعبه اش طراحی شده است هوای گرم را به سمت بیرون هل می دهد. هل دادن دما باعث می شود تا محیط داخلی هوایش متعادل شود و دستگاه ها عملکرد بهتری داشته باشند.

کمک به ایجاد سرمایش و گرمایش:

یکی از مهم ترین وظایف یونیت خارجی مشارکت کردن در امر تولید سرمایش و گرمایش است. در واقع بخشی از کار بر عهده این اجزا قرار دارد که با هماهنگی مطلوب با بخش های داخلی دمای مد نظر استفاده کننده در سیکل ترکیبی تولید می گردد.

تولید شدن دما و مشارکت در ارسالش باعث می شود تا مصرف کننده بتواند به آن چیزی که مد نظر و مطلوبش است دست پیدا کند. به خصوص در فصول گرم سال دمای خنک بسیار مورد احتیاج است که دستگاه اسپلیت این مهم را برای مصرف کنندگان تامین می نماید.

جلوگیری از ورود گرد و خاک به داخل:

گرد و خاک اگر از طریق یونیت خارجی به قسمت های داخلی راه پیدا کند بر روی کارکرد تمامی اجزا تاثیر می گذارد. قسمت خارجی با استفاده از فن و فیلترها و قاب بدنه از ورود گرد به داخل جلوگیری می کند تا سالم ماندن بقیه اجزا تضمین شود.

همچنین اگر گرد و خاک به داخل راه یابد و جلویش گرفته نشود بر روی هوای ارسالی از سوی کندانسور اثر می گذارد. اگر گرد و خاک از طریق پنل ها وارد محیط های داخلی شود این هوای آلوده می تواند موجب بیماری افراد حاضر در آن مکان شود.

کمک به هماهنگی بین اجزای بخش خارجی و داخلی:

برای این که اسپلیت بتواند بهترین عملکرد را برای ارائه هوای گرم یا سرد ارائه دهد نیاز دارد تا بین دو بخش اصلی اش یعنی یونیت خارجی و داخلی هماهنگی های لازم ایجاد شود. وقتی این اجزا در کنار هم مناسب فعالیت کنند نتیجه حاصل شده مناسب خواهد بود.

معمولا برای این که چنین هماهنگی ای ایجاد شود قسمت داخل با بیرون در بعضی از موارد باید کارها را با هم پیش ببرند و مشارکت کنند. مشارکت این دو قسمت موجب می شود تا نتیجه ای که حاصل می شود به نفع استفاده کننده دستگاه اسپلیت باشد.

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید یونیت خارجی شامل اجزایی است که کارکرد مناسب آنها و هماهنگی های لازم با یونیت داخلی موجب می شود تا دمای مد نظر استفاده کننده اسپلیت به دست بیاید. در واقع هر چه این هماهنگی بهتر باشد کیفیت دمای تولید شده بالاتر است.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت آریا تهویه با در اختیار داشتن متخصصانی با تجربه در زمینه نصب و تعمیر انواع دستگاه اسپلیت این آمادگی را دارد تا خدماتش را در اختیار شما مشتریان عزیز قرار دهد. برای به دست آوردن اطلاعات لازم در زمینه نحوه کار با شماره های ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *