وکیوم فرمینگ چیست؟ کاربردهای وکیوم فرمینگ

وکیوم فرمینگ چیست؟ کاربردهای وکیوم فرمینگ

وکیوم فرمینگ 

وکیوم فرمینگ، راه و روشی مدرن برای بسته بندی کردن بیشتر محصولات فروشگاهی، داروها و غیره می باشد. این دستگاه سلامت لوازمی را که به این طریق بسته بندی شده اند را تضمین می نماید و موجب می شود تا سالم از کارخانه ها به دست مصرف کننده نهایی برسد.

امروزه بسیاری از بسته بندی ها به وسیله شیوه وکیوم فرمینگ صورت می گیرد چون این شیوه به شدت اقتصادی بوده و نیاز به هزینه های بسیار گزافی برای صنایع مختلف نیست. همچنین تعمیر و سرویس این دستگاه ها زیاد کار دشوار و سختی نیست.

این دستگاه در دو نمونه خارجی و ایرانی معمولا در بازار ایران موجود است، نمونه ایرانی از نظر کیفیت چیزی کمتر از نمونه خارجی ندارد و چه بسا بهتر هم باشد. با توجه به این که تحریم اقتصادی هستیم شاید نمونه ایرانی وکیوم فرمینگ گزینه مناسب تری هم باشد.

زمانی که دستگاه هایی از این دست دچار ایرادات فنی و مهندسی شوند در بسیاری از موارد نیاز به این است که قطعه مورد نظر تعویض شود تا مشکلات مرتفع گردد. اگر دستگاه ایرانی وکیوم فرمینگ در اختیارتان باشد قطعا قطعاتش ساده تر در همین بازار داخلی قابل تهیه است.

زمانی که قطعات قابل تهیه باشد قطعا بسیار بهتر و سریع تر مشکلاتی که وجود دارد حل می شود و خطوط بسته بندی صنعتی می توانند به فعالیت خود به وسیله این دستگاه ادامه دهند تا بسته ها با کیفیت خوب مقاوم سازی و راهی بازارهای مصرف شود.

در ادامه این مقاله نه چندان بلند برآنیم تا وکیوم فرمینگ را برای شما خواننده عزیز و گرامی تعریف نماییم و تا جایی که در حوصله این متن بگنجد کاربردهای آن را نام برده و مختصری شرح دهیم تا در این مورد آشنایی های بیشتری پیدا کنید.

برای مشاهده و بررسی بهترین چیلر تراکمی این صفحه را دنبال کنید.

وکیوم فرمینگ چیست؟

وکیوم فرمینگ چیست؟

وکیوم فرمینگ یک نوع روش ساخت قطعات پلاستیکی است که در آن یک ورق پلاستیکی بر روی یک قالب یا قالب‌ های فلزی قرار گرفته و پس از گرم شدن بر روی لوازم قرار می گیرد تا به شکل قالب مورد نظر در بیاید. بعد از این که قطعه پلاستیکی به شکل مناسب در آمد و سرد شد بر روی بسته ها قرار می گیرد و از قالب کاملا مناسب خارج می‌ شود.

این روش بسیار در ساخت و ایجاد بسته ها سریع و موثرتر عمل می کند و به خصوص برای ساخت پلاستیک ها و قطعات دارای شیب و برجستگی مختلف بسیار مناسب است. این روش در طراحی‌ های مختلفی از جمله ساخت قطعات خودرو، بسته‌ بندی، مواد تبلیغاتی و جاهای بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت وکیوم فرمینگ و ترموفرمینگ چیست؟

هر روشی که در آن یک صفحه پلاستیک تا بالاترین حدی که امکان دارد از طریق گرما انعطاف پذیر و نرم شود و سپس قالب آن را محکم بگیرد تا شکلش را پیدا نماید ترموفرمینگ می نامند. اما وکیوم فرمینگ یا فرم دهی تحت فشار هر دو در واقع انواع مختلفی از ترموفرمینگ محسوب می شوند. اصلی ترین تفاوت میان وکیوم و فرم دهی با فشار بالا در تعداد قالب هایی است که در هر روش استفاده می گردد.

وکیوم فرمینگ یکی از ساده ترین روش های ترموفرمینگ پلاستیک محسوب می شود. در این شیوه فقط از یک قالب و یک مکش نیرومند استفاده می کنند تا قطعه مورد نظر آن فرمی را که در نظر دارند به دست بیاورد. معمولا از این شیوه برای بسته بندی مواد غذایی یا الکترونیکی در بازار بهره می برند.

در حقیقت در بسته بندی های صنعتی دو نوع قالب نر یا مثبت و قالب منفی یا ماده وجود دارد که به صورت محدب یا مقعر ساخته می شوند و از این لحاظ با هم تفاوت اساسی ای دارند. با قالب نر معمولا می توان صفحه پلاستیک را بر روی اجسام هندسی روکش کرد و با قالب ماده صفحه پلاستیک را طبق هندسه بیرونی قطعه فرم دهی نمود.

کاربردهای وکیوم فرمینگ:

فرمینگ در بسیاری از صنایع امروزی کاربردهای خود را دارد. برای این که بیشتر با آن آشنا شوید در ادامه بعضی را نام برده و مختصر شرح می دهیم.

صنایع کشاورزی:

یکی از صنایعی است که از فرمینگ جهت بسته بندی کردن بسیاری از بذرها و دانه های کشاورزی یا محصولاتی که کشاورز در زمان فعالیت خود به دست می آورد مورد بهره برداری قرار می گیرد. همچنین بسیاری از قطعات ماشین ها نیاز به روکش دارند که این شیوه کاملا مناسب است.

صنعت هوایی:

از وکیوم فرمینگ برای بسته بندی بسیاری از صندلی های داخلی هواپیما یا قطعات داخلی شاتل های فضایی که ناسا استفاده می کند مورد استفاده قرار می گیرد تا دوام آنها را بهتر تضمین نماید.

در صنعت معماری:

بسیاری از قطعات مینیاتوری که برای صنعت معماری تولید می شود وابسته به فرمینگ است و از آن برای تولید مناسبشان بهره می برند.

صنعت خودروسازی و یدکی:

یکی از بزرگ ترین صنایع استفاده کننده وکیوم فرمینگ خودروسازی می باشد. بسیاری از قطعات داخلی و خارجی و یدکی که در خودرو مورد محافظت قرار می گیرند به وسیله این شیوه از بسته بندی است. تولید کنندگان می دانند که با بهره بردن از فرمینگ دوام بسته ها را تضمین می نمایند تا سالم به مقصد نهایی برسد و مورد استفاده خریداران قرار بگیرد.

تفاوت وکیوم فرمینگ و ترموفرمینگ چیست؟

 

صنعت ساختمان:

بسیاری از بخش های ساختمان وابسته به این وسیله است و به نوعی برای بسته بندی بسیاری از قطعاتی که در این صنعت به کار برده می شود مورد استفاده قرار می گیرد تا به نوعی بسته بندی مقاوم سازی شود و سالم قابل انتقال باشد.

صنایع دریایی و کشتی سازی:

بسیاری از قطعاتی که در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد به شیوه وکیوم فرمینگ تهیه می شود و با بسته بندی مناسب دوام و قوام بهتری می یابد تا از آسیب هایی که ممکن است پیش بیاد دور بماند.

قالب های شیرینی و شکلات:

این صنعت همواره نیاز به تولید قالب های سبک و با دوام دارد و به نوعی فرمینگ توانسته است این خلا را پر نموده و هزینه زیادی بر روی دست افراد مشغول در این صنعت نگذارد.

قطعات کامپیوتری:

بسیاری از قطعاتی که در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرند از این طریق تهیه می شوند. مثل محافظ صفحه نمایش یا کیبورد و یا پلاستیک های روکشی که در بسته بندی قطعات مهم و اساسی این صنعت مورد بهره برداری قرار می گیرد.

صنعت فیلم و رسانه:

بسیاری از لوازمی که برای شبیه سازی شخصیت ها در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد به وسیله این شیوه تهیه و تولید می گردد تا به رشد و شکوفایی آن کمک نماید.

وسایل خانه و آشپزخانه:

بسیاری از ابزار و لوازمی که پلاستیک های نازک و یک بار مصرف بوده و در خانه مورد استفاده قرار می گیرند به وسیله شیوه وکیوم فرمینگ تهیه می گردند.

 

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید وکیوم فرمینگ نوعی دستگاه می باشد که با ایجاد گرما به رول های پلاستیکی آنها را برای فرم گرفتن بر روی بسته های مواد غذایی، الکترونیکی و دارویی آماده می نماید. در واقع با این شیوه بسته ها مورد محافظت بیشتر قرار می گیرند تا سالم به دست مصرف کننده نهایی برسند.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت آریا تهویه با سال ها تجربه و دانش در زمینه نصب و سرویس وکیوم فرمینگ این آمادگی را دارد تا خدماتش را در اختیار شما مشتریان عزیز قرار دهد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *