+4 مورد از وظایف کندانسور در چیلر تراکمی

+4 مورد از وظایف کندانسور در چیلر تراکمی

چیلرها وسایلی هستند که برای گرم کردن یا خنک کردن محیط های مختلف به کار گرفته می‌شوند. امروزه این وسایل در نقاط مختلف با توجه به آب و هوا با اندکی تغییر نسبت به یک دیگر به کار گرفته می‌شوند تا مصرف کننده به دمایی که نیاز دارد دسترسی داشته باشد.

چیلرها نیز انواعی دارند که یکی از این انواع چیلر تراکمی‌ است که با استفاده از نیروی کندانسور به انجام وظایف محول شده به خود می‌پردازد و با تغییر فاز سیالات کمک می‌کند تا چیلر یا دستگاه های دیگر بتوانند کاری را که از آنها خواسته شده است برآورده سازند.

چیلرها از کوچک تا بزرگ در بازار قابل تهیه هستند و معمولا انواع بزرگ تر از کندانسور و کمپرسورهای قدرتمندتر بهره می‌برند. برای مصرف کننده خانگی قطعا صرفه اقتصادی نخواهد داشت که از انواع بزرگش استفاده کند.

هر چه این دستگاه ها بزرگ تر باشند به علت بزرگتر بودن قطعات داخلی آنها معمولا مصرف انرژی بیشتری دارند و برای همین بهتر است که مصرف کننده خانگی به دنبال تهیه نوع کوچکترش باشد که از کمپرسور کوچک تری بهره می‌برد و درجه مصرف انرژی پایین تری دارد.

تجربه نشان داده است که اگر مصرف کننده در زمان تهیه چیلر به نکاتی مثل برچسب انرژی توجه ننماید نخواهد توانست هزینه های خود را به خوبی مدیریت کند. این چیلرها به وسیله کندانسور تغییر فاز را انجام می‌دهند که اگر متناسب با محل نباشد هزینه های بیشتری بر روی دست می‌گذارند.

نحوه عملکرد کندانسور در چیلر تراکمی

در ادامه قبل از این که به وظایف کندانسور در چیلر تراکمی‌ بپردازیم ابتدا آن را تعریف می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چیلر تراکمی‌ چیست و سپس نحوه کارکردش را مختصر شرح می‌دهیم تا شما خواننده عزیز و گرامی‌به طور کامل با آنها آشنا شوید.

کندانسور چیست؟

دستگاهی است که در چیلرها و کولرها به کار برده می‌شود و کارش این است که بخار را تبدیل به مایع کند. گرفتن گرمای سیالات بر عهده کندانسور می‌باشد و در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد. معمولا حرارت مبرد از طریق لوله ها به آن منتقل می‌شود و به این طریق با تبدیل کردن آنها کمک می‌کند تا مبرد تغییر فاز دهد و به نوعی تبدیل به مایع شود.

چیلر تراکمی‌ چیست؟

چیلر تراکمی نوعی دستگاه است که به وسیله کندانسور سیالات را به مایع مبدل می‌سازد و سپس به وسیله آب به ایجاد سرمایش می‌پردازد. از فن این تجهیزات در انواع کولرها و تهویه های بزرگ نیز استفاده می‌شود. همچنین از آب تولید شده به وسیله این دستگاه برای صنایع دارویی و شیمیایی و آزمایشگاهی بهره برده می‌شود زیرا از میزان املاح بسیار پایینی در حد صفر برخوردار است.

نحوه کارکرد کندانسور:

لوله های کندانسور که قطر کمی‌دارند خود را در درون لوله هایی با قطر زیاد که نامش پوسته است قرار می‌دهند. در بیشتر اوقات آب یا مایع های خنک کننده از درون لوله جاری می‌شوند و بدین طریق تبادل دمایی انجام می‌شود و آب با مایع خنک کننده گرمای سیال گازی را از آن می‌گیرد و تبدیل به مایع می‌کند.

این مایع ها در قسمت پایینی پوسته در داخل محفظه ای جمع می‌شوند و از طریق یک مجرای باریک که در زیر دستگاه قرار دارد خارج می‌شوند و این سیکل به کمک کمپرسور هر بار تکرار می‌شود تا دستگاه بتواند سرمای مورد نیاز را برای آن فضا تهیه نماید.

نکته دیگر این که، چنین دستگاه هایی را کندانسور آبی هم می‌خوانند. در واقع این آب است که گرما را از سیال می‌گیرد و موجب تولید مبرد خنک کننده می‌شود. این سیکل تا زمانی که دستگاه ها دچار ایراد نشوند مداوم ادامه پیدا می‌کند.

البته این نکته را باید دانست که این دستگاه ها طول زمان مصرف مفید دارند و به مرور زمان دچار ایراداتی می‌شوند. دلیلی این که هر تعمیرکار باید دقیقا بداند در سیکل چه اتفاقی می‌افتد همین نکته است تا بتواند ایرادیابی نماید و مشکل را حل کند.

کندانسور هوا خنک:

مواقعی پیش می‌آید که آب به میزان کافی برای چیلر قابل تهیه نیست و خنک کاری به وسیله آب بنا بر دلایلی نمی‌تواند اتفاق بیفتد. در چنین مواقعی از نوع کندانسور هوا خنک بهره برده می‌شود. این دستگاه طرز کار کردنش بسیار شبیه به رادیاتور است که سیال گازی داغ از یک طرف واردش می‌شود و به کمک یک یا چند فن خنک کننده که در اطراف لوله ها قرار دارند گرمای سیال از آن گرفته می‌شود تا به مرور زمان در خروجی لوله ها تبدیل به مایع شوند.

همانطور که متوجه شدید کندانسور هواخنک یک نوع کندانسور است که برای خنک‌کردن و تبدیل بخار مبرد به مایع مبرد از هوا به عنوان محیط خنک‌کننده استفاده می‌کند. این نوع کندانسورها معمولاً در سیستم‌های سردکننده‌ای استفاده می‌شوند که نیاز به کندانسور آبی ندارند یا به دلیل شرایط آبی مناسب، کندانسور آبی مشکل‌ساز است.

کندانسور هواخنک در طراحی و اجرا از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند، اما به طور کلی عملکرد آن بسیار شبیه به رادیاتور اتومبیل است. معمولاً در این نوع کندانسورها، یک لوله‌کشی با روکش‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود تا کمک کند دمای گاز مبرد را به میزان کافی پایین ببرد.

هنگامی که گاز مبرد با فشار بالا از کمپرسور خارج می‌شود و وارد کندانسور هواخنک می‌شود، هوای محیط به واسطه فن‌ها به طور مداوم از اطراف لوله‌های کندانسور عبور می‌کند. حرارت گاز مبرد از طریق جداره لوله‌های کندانسور به هوا منتقل می‌شود و هوا خنک‌شده به محیط باز می‌گردد.

فرآیند خنک‌شدن هوا باعث تبدیل گاز مبرد به مایع مبرد می‌شود و در نتیجه انرژی حرارتی گاز مبرد جدا می‌شود و این مایع آماده ورود به مبدل حرارتی (اواپراتور) می‌شود تا در فرآیند سردکنندگی استفاده شود.

کندانسورهای هواخنک برای برخی از کاربردها به دلیل سهولت نصب و کاربری، عملکرد قابل اعتماد و نیاز کمتر به تأمین آب خنک، انتخاب مناسبی هستند. به علاوه، در مواقعی که منابع آب کمی محدود هستند یا محل استقرار چیلر‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کند، استفاده از کندانسورهای هواخنک می‌تواند به عنوان جایگزین مناسب برای کندانسورهای آبی مورد استفاده قرار گیرد.

کندانسور چیست؟

مشاهده بیشتر: وظیفه اواپراتور در چیلر تراکمی چیست؟

وظایف کندانسور در چیلر تراکمی:

چیلر یکی از دستگاه هایی است که امروزه مورد استفاده زیادی در جاهای مختلف دارد. چیلر برای این که به خوبی از پس وظایفش بربیاید در درون خود یک تعداد دستگاه تخصصی دارد که کارها را به گونه ای که تولید گرما یا سرما نماید ممکن می‌سازد و او را در انجام وظایفش یاری می‌دهد.

دستگاه هایی مثل کندانسور یا کمپرسور یا اواپراتور که در درون چیلر قرار دارند وظایفی دارند که اگر به خوبی انجام دهند سیکل به خوبی شکل می‌گیرد و چیلر به وظیفه اش عمل می‌کند. در ادامه به شرح وظایفی چند که موضوع مقاله است می‌پردازیم تا شما خواننده عزیز با آن آشنا شوید.

تبدیل مبرد داغ به مایع:

یکی از مهمترین وظایفی که کندانسور بر عهده دارد تبدیل کردن سیالات بسیار داغ که در درون لوله جریان دارند به آب است. این اتفاق زمانی می‌افتد که آبی برای خنک کردن در دسترس نیست و خود دستگاه باید گاز را به آب تبدیل نماید تا بتواند اقدام به خنک سازی کند.

ضمنا توجه داشته باشید که در چنین شیوه ای دیگر هیچ آبی از قبل وجود ندارد بلکه با نوسانات دمایی به کمک فن های خنک کننده که در اطراف لوله ها قرار دارند سیالات گازی تبدیل به مایعات می‌شوند تا چیلر بتواند از پس انجام وظایف محوله به خود بر بیاید.

هدایت مایع به سمت اواپراتور چیلر:

یکی از وظایف چهارگانه کندانسور در چیلر هدایت کردن مایعاتی است که از تبدیل گازها به دست آمده است. دستگاه این مایعات را به سمت اواپراتور هدایت می‌کند تا در ادامه مسیر خود مورد استفاده قرار بگیرد و سیکل همچنان برقرار بماند.

برقرار ماندن سیکل تنها زمانی ممکن می‌شود که چیلر بدون هیچ اشتباهی به کار خود ادامه دهد. هدایت مایع از این نظر اهمیت دارد که به خنک شدن کمک می‌کند و چیلر را قادر می‌سازد تا به خوبی سرمای مورد نیاز برای انتقال به فضاها را از این طریق فراهم کند.

هدایت سیال ثانویه به اواپراتور:

قبلا گفتیم که چیلر در درون خود از دستگاه هایی بهره می‌برد که کمک می‌کنند تا سیکل به خوبی شکل بگیرد و توانایی ایجاد سرمایش یا گرمایش را به دست بیاورد. البته بحث در این مقاله بیشتر بر روی سرمایش است که داریم به آن می‌پردازیم.

وقتی صحبت سیال ثانویه می‌شود باید این نکته را در نظر بگیریم که در این سیکل اتفاقات به پایان نمی‌رسد بلکه دوباره از نو شروع می‌شود. وقتی یک سیکل تمام شد دوباره از ابتدا آغاز می‌شود تا با این گردش مداوم جریان خنک کننده تولید شده و به فضای بیرونی انتقال بیابد که لازمه آن ادامه پیدا کردن سیکل است.

وظایف کندانسور در چیلر تراکمی

تا زمانی که کندانسور وظیفه اش را به درستی انجام دهد این سیکل قطع نخواهد شد و سیال ثانویه به محض ورود به لوله به اواپراتور منتقل می‌شود تا خنک شود. این سیکل مدام ادامه داده می‌شود تا چیلر بتواند سرمایش مورد نظر را برای محیط بیرون فراهم نماید.

تبدیل مبرد از مایع به گاز و انتقال به کمپرسور:

سوای از این که سیال گازی در این سیکل تبدیل به آب می‌شود برعکسش هم می‌تواند اتفاق بیفتد. این برعکس اتفاق افتادن شاید عمده دلیلش این باشد که وقتی آب موجود باشد چیلر دیگر نیاز ندارد که گاز را به آب تبدیل کند و این سیکل برعکس اتفاق می‌افتد تا سرعت تبدیل بالا برود.

وقتی آب وجود دارد به گاز تبدیل می‌شود تا جنبش مولکول های اطراف سریع تر بالا برود و کندانسور با انتقالشان به کمپرسور سرمای مورد نیاز چیلر را با به وجود آوردن سیکل تامین نماید، فقط در این صورت است که چیلر می‌تواند وظایف محول شده به خود را به خوبی انجام دهد.

 تنظیم دما در کندانسور چیلر تراکمی:

وظیفه تنظیم دما در کندانسور چیلر تراکمی بسیار مهم است و به منظور بهینه‌سازی عملکرد و کارایی سیستم استفاده می‌شود. تنظیم دما در کندانسور باعث کنترل میزان گرما و فشار مایع مبرد خروجی شده از کندانسور می‌شود. این کنترل، برای حفظ شرایط مناسب و عملکرد بهینه چیلر و تراکمر، بسیار حائز اهمیت است.

در چیلرهای تراکمی، مایع مبرد خروجی از کندانسور به مبدل حرارتی یا اواپراتور وارد می‌شود. تمرکز تنظیم دما در اینجاست که می‌خواهیم مطمئن شویم دمای مایع مبرد وارد اواپراتور در حدود مقدار مورد نیاز برای فرآیند سردکنندگی باشد.

به طور کلی، دو رویکرد عمده برای تنظیم دمای کندانسور وجود دارد:

1. تنظیم دمای محیط خنک‌کننده:

در این روش، دمای مایع مبرد خروجی کندانسور توسط تنظیم میزان جریان محیط خنک‌کننده، مانند آب سرد، کنترل می‌شود. با افزایش یا کاهش جریان محیط خنک‌کننده، میزان حرارتی که از گاز مبرد در کندانسور جذب می‌شود تغییر می‌کند و این باعث تنظیم دمای خروجی مایع مبرد می‌شود.

2. تنظیم عملکرد فن‌ها:

در این روش، تنظیم سرعت و عملکرد فن‌های استفاده شده در کندانسور می‌تواند دمای مایع مبرد را تنظیم کند. با افزایش سرعت فن‌ها، محیط خنک‌کننده بیشتری از کندانسور عبور می‌کند و حرارت بیشتری جذب می‌شود که منجر به خنک‌تر شدن مایع مبرد می‌شود و بالعکس.

از این روش‌ها برای حفظ دمای مایع مبرد در محدوده مطلوب و مناسب برای فرآیند سردکنندگی استفاده می‌شود. در تعادل مناسب، باید دمای مایع مبرد به اندازه کافی پایین باشد تا به طور کامل حرارت از گاز مبرد جذب شود و به حالت مایع تبدیل شود، اما به میزان کافی بالا که به اواپراتور وارد شده به صورت مایع سرد و با فشار مناسب باشد تا به خوبی بتواند در فرآیند سردکنندگی استفاده شود.

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید کندانسور در چیلر چند وظیفه به عهده دارد که با انجام دادن آنها کمک می‌کند تا چیلر سرمای مورد نیاز را برای فضاها و مکان ها ایجاد نماید. در واقع این دستگاه کمک می‌کند که چرخه در چیلر به طور مرتب خود را تکرار کند و به هدفش برسد.

در آخر لازم به یاد آوری است که شرکت آریا تهویه با سال ها تجربه در زمینه نصب انواع چیلر این آمادگی را دارد تا خدماتش را به شما مشتریان عزیز و گرامی‌ارائه نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت و کیفیت با شماره های واحد روابط عمومی‌ما تماس حاصل فرمایید تا همکارانمان اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهند.